Heroïnes Quotidianes

Programa d’entrevistes on les protagonistes són dones, de qualsevol edat, origen, interès o formació, i que ens inspiren en l’art de la vida, per la seva història, per la seva experiència o per les seves reflexions. Són heroïnes quotidianes, que també ens obriran la porta a visibilitzar altres dones que han estat referents al llarg de la història o que han estat actualitat en el present que vivim. Amb Bego Floria

Horari d'emissió
Dilluns
18:00 - 19:00

Subscriu-te al podcast

Montse Ribé Parellada, de dibuixar bitxos a casa a emocionar Hollywood

Què passa quan una nena que dibuixa monstres vol veure’ls en tres dimensions? Com es viu ser la única dona catalana que ha guanyat un Òscar? D’això i de molts altres temes hem parlat amb Montse Ribé Parellada, tècnica d’efectes especials de maquillatge i guanyadora de la prestigiosa estatueta pel seu treball a El laberinto del fauno. I no només això: també sis Goya, dos Gaudí i un premi del cinema europeu, guardons que no li han fet perdre mai els peus a terra. Cofundadora de DDT Efectes Especials, Montse ha treballat amb directors tant reconeguts com Guillermo del Toro, J.A. Bayona o Pedro Almodóvar, creant criatures, morts glaçats, faunes i monstres que ens han fet somiar i tremolar. Però ella, discretament, prefereix la muntanya, els amics i la vida senzilla. A l’entrevista hem parlat també de creativitat, de referents, dels oficis tècnics, del valor de l’artesania en un món digitalitzat i de com mantenir-se fidel a una mateixa enmig del glamur i la pressió. També dels nous reptes, com la intel·ligència artificial. A la secció Dones amb Història, hem recordat Barbra Streisand, actriu, directora i cantant, que va desafiar els cànons de Hollywood i va obrir camí per a moltes altres dones a la indústria.

Amb Bego Floria

Seccions de l'episodi

Obertura del programa

Obertura del programa

0:11

Presentació de "Heroïnes quotidianals" i to de l’episodi.

Presentació de Montse Ribé i context d’Òscar

Presentació de Montse Ribé i context d’Òscar

0:24

Introducció de Montse com a tècnica d’FX de maquillatge, cofundadora de DDT i guanyadora d’un Òscar.

Òscar per "El laberinto del fauno": context i recepció

Òscar per "El laberinto del fauno": context i recepció

1:47

Record del premi (2006), recepció als EUA i emoció inicial.

Com funciona la nominació als Òscars (maquillatge)

Com funciona la nominació als Òscars (maquillatge)

2:51

Prèvies, cribatge, qüestionaris, presentació en directe a acadèmics a LA i notificació de nominació.

Segona nominació: "La sociedad de la nieve"

Segona nominació: "La sociedad de la nieve"

4:31

Vivència més relaxada i expectatives de premi.

Vivència als Òscars: entre el somni i l’escenari

Vivència als Òscars: entre el somni i l’escenari

5:24

Anecdotes de LA, veure’s per TV, i el discurs d’agraïments cronometrat.

Reconeixements i arrels locals

Reconeixements i arrels locals

6:47

Premis diversos i l’homenatge emotiu al Festival de Terror de Molins de Rei.

Desmitificant el glamur: vida senzilla i privadesa

Desmitificant el glamur: vida senzilla i privadesa

7:38

Peus a terra, poca vida de festa i absència de xarxes socials.

Referent femenina i impacte en vocacions

Referent femenina i impacte en vocacions

9:56

Experiències com a model per a nenes i estudiants; visibilitat de la professió després de l’Òscar.

Què fa una tècnica d’FX de maquillatge

Què fa una tècnica d’FX de maquillatge

13:06

Pròtesis, animatrònics, props, escultura i pintura; amplitud tècnica del rol.

Vocació primerenca i descobriment de l’ofici

Vocació primerenca i descobriment de l’ofici

15:07

Dibuix i personatges de petita; fascinació per Gremlins, E.T. i Jim Henson; el camí fins trobar l’ofici.

Influències familiars: creativitat i empatia

Influències familiars: creativitat i empatia

18:06

Creativitat i enginy del pare; empatia i orientació als altres de la mare.

Empresa, equips i docència esporàdica

Empresa, equips i docència esporàdica

19:38

Dimensionament de l’equip, control de qualitat i participació puntual en formació.

IA, 3D i el valor del pràctic

IA, 3D i el valor del pràctic

21:38

Impacte potencial de la IA en disseny; memòria de l’era Jurassic Park; directors que prefereixen efectes físics per l’"ànima".

Com anomenar la professió

Com anomenar la professió

25:55

"Tècnica d’efectes especials de maquillatge" vs. "maquilladora d’efectes".

El repte del Fauno: estrès i costos

El repte del Fauno: estrès i costos

26:41

Creació de vestits complets amb poc pressupost, esgotament i risc econòmic.

Després de l’Òscar: sis mesos en silenci

Després de l’Òscar: sis mesos en silenci

28:47

Percepcions errònies del mercat; reactivació proactiva de contactes i consolidació de prestigi.

Dona en un sector masculinitzat

Dona en un sector masculinitzat

30:08

Absència inicial de dones, respecte al taller i duresa física de la feina.

Consells i conciliació

Consells i conciliació

32:41

Dedicació intensa, hores d’escultura, paciència i dificultats per conciliar.

Jornades extremes i lideratge inspirador

Jornades extremes i lideratge inspirador

34:12

Puntes de 52 h sense dormir; admiració per la productora Esther García.

Ser cap vs. ser escultora

Ser cap vs. ser escultora

36:35

Preferència per crear amb les mans, autoexigència i mirada crítica de la pròpia feina.

Inspiració i procés creatiu

Inspiració i procés creatiu

38:11

La natura i els animals com a base; "biblioteca" visual acumulada.

Projecte de museu DDT a Barcelona

Projecte de museu DDT a Barcelona

39:30

Nou espai a Sant Antoni per preservar i mostrar peces; objectius pedagògics i de memòria.

Preferències creatives

Preferències creatives

42:23

Predilecció per la fantasia i criatures; menys interès pel gore del terror.

Materials, tècniques i comunitat d’FX

Materials, tècniques i comunitat d’FX

44:17

Silicona, fibra, teixits tractats; esperit d’"alquímia" i bona relació entre tallers.

Envelliment en pantalla: tècnica i temps

Envelliment en pantalla: tècnica i temps

45:49

Més difícil en dones per la textura de la pell; aplicacions d’unes 3 hores.

Dones de la meva història: Barbra Streisand

Dones de la meva història: Barbra Streisand

46:58

Integritat, trencar cànons i milestone de "Yentl" com a creadora total.

Toc final: arrels i natura

Toc final: arrels i natura

51:31

Vincles amb Molins de Rei; temps lliure a la muntanya amb furgoneta camper.

Cloenda i crida a la xarxa

Cloenda i crida a la xarxa

53:03

Comiat, recuperació del programa en podcast i continuïtat de la xarxa de dones.