Heroïnes Quotidianes

Programa d’entrevistes on les protagonistes són dones, de qualsevol edat, origen, interès o formació, i que ens inspiren en l’art de la vida, per la seva història, per la seva experiència o per les seves reflexions. Són heroïnes quotidianes, que també ens obriran la porta a visibilitzar altres dones que han estat referents al llarg de la història o que han estat actualitat en el present que vivim. Amb Bego Floria

Horari d'emissió
Dilluns
18:00 - 19:00

Subscriu-te al podcast

Cris Alonso López, salut mental i soledat no desitjada, camins d’inclusió i esperança

Com podem trencar l’estigma que encara pesa sobre la salut mental? Què vol dir acompanyar de veritat una persona en situació de vulnerabilitat?

De tot plegat hem reflexionat amb Cris Alonso López, psicòloga i educadora social, professora i coordinadora a la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés (Universitat Ramon Llull) i membre del grup de recerca Grup de recerca Innovació i Anàlisi Social (GIAS) .

A la seva tesi doctoral investiga la soledat no desitjada de joves migrants que viuen al carrer i com l’espiritualitat entesa en un sentit ampli pot actuar com a element de protecció i esperança.

Cris és també coautora del llibre col·lectiu "Sociedades inclusivas. Re-Visiones sobre la dis-capacidad" (Editorial UOC), on es proposa un canvi de mirada: passar de parlar de discapacitat a entendre la diversitat funcional i a reconèixer que el que realment “discapacita” és l’entorn. Al programa, ha subratllat que les dones són més vulnerables a problemes de salut mental a causa de la violència masclista, la precarietat i els estereotips de gènere.

A la secció Dones amb Història, hem recordat Greta Thunberg, l’activista sueca que amb només quinze anys va iniciar les vagues escolars pel clima i que avui és un símbol global de lluita pel planeta, implicada actualment el aturar el genocidi a Gaza. La Cris l'ha triat perquè representa “la potència de la joventut i de la diferència”. Li fascina que una noia jove i neurodivergent, diagnosticada amb Asperger, hagi transformat la seva manera singular de veure el món en una força d’activisme global.

Directora i editora: Bego Floria

Seccions de l'episodi

Presentació, arrels i rol acadèmic (GIES)

Presentació, arrels i rol acadèmic (GIES)

0:18

Cris Alonso, psicòloga i educadora social de Vallirana; professora i coordinadora a la Pere Tarrés (URL) i membre del grup de recerca GIES.

Vocació social i Fundació Hèstia: del model tutelar al model de suports

Vocació social i Fundació Hèstia: del model tutelar al model de suports

2:59

Transició de psicologia a educació social; acompanyament a persones amb problemàtica de salut mental: salut, economia, oci i vincles, amb èmfasi en autonomia i suports (no tutela). Connexió entre pràctica i docència.

“Societats inclusives” i el canvi de paradigma cap a la diversitat funcional

“Societats inclusives” i el canvi de paradigma cap a la diversitat funcional

6:24

Llibre coral que revisa llenguatge i marcs. De “discapacitat” a “diversitat funcional”: l’entorn discapacita; cal disseny universal perquè tothom hi tingui accés.

Salut mental: definició de l’OMS, crítica productivista i estigma

Salut mental: definició de l’OMS, crítica productivista i estigma

9:36

OMS defineix salut mental amb èmfasi en productivitat; crítica per miratge neoliberal. Dades d’afectació (1 de cada 4). Estigma i imaginari social; recomanació del film “Votar”.

Desmuntant l’estigma: consells pràctics a l’entorn

Desmuntant l’estigma: consells pràctics a l’entorn

14:35

Informar-se, no minimitzar ni aïllar; apropar-se i fer comunitat. Cita: “les persones som el cinturó de seguretat dels altres”.

Joves i salut mental: ‘generació de vidre’ i soledat no desitjada

Joves i salut mental: ‘generació de vidre’ i soledat no desitjada

16:58

Etiqueta qüestionada. Factors: pandèmia, crisis, precarietat, hiperconnexió sense lligams. Els joves lideren les xifres de soledat. Biaix de gènere: dones més exposades.

Respostes: visibilitzar, recursos i xarxa comunitària; suport a famílies

Respostes: visibilitzar, recursos i xarxa comunitària; suport a famílies

19:41

Evitar discursos simplistes, invertir en salut mental i reduir llistes d’espera. Fer xarxes de suport entre famílies i no culpabilitzar-les.

Recerca en ciències socials: importància i infrafinançament

Recerca en ciències socials: importància i infrafinançament

22:40

Crítica a la manca de beques i finançament per a doctorands en social. Salut com a benestar també social: investigar per millorar qualitat de vida.

La tesi: soledat en joves migrants sensellar i l’espiritualitat com a protecció

La tesi: soledat en joves migrants sensellar i l’espiritualitat com a protecció

24:05

Definició àmplia d’espiritualitat (sentit, connexió, direcció vital). Referent Frankl. Itineraris migratoris, irregularitat, feines precàries i derivació al carrer.

Treball de camp a Santa Anna i vulnerabilitat de dones al carrer

Treball de camp a Santa Anna i vulnerabilitat de dones al carrer

29:24

Entrevistes a l’Hospital de Campanya Santa Anna (Raval). Dones en situació de carrer amb alt risc d’agressions; sovint s’ajunten amb homes per supervivència.

Cas d’esperança: de supervivent a estudiant de Treball Social

Cas d’esperança: de supervivent a estudiant de Treball Social

31:24

Història d’una jove que, després de violència i sensellarisme, accedeix a una beca i inicia el grau en Treball Social amb vocació de “ser llum per altres”.

Professions de cura feminitzades

Professions de cura feminitzades

34:02

Educació i Treball Social són majoritàriament exercides per dones, tot i l’existència de grans professionals homes.

Ofici i mirada: vocació, límits i ‘acompanyar’ vs ‘ajudar’

Ofici i mirada: vocació, límits i ‘acompanyar’ vs ‘ajudar’

34:35

Cuidar-se per sostenir la feina; supervisió d’equips. Mirada d’educadora: centrar-se en el que la persona necessita, no en etiquetes.

Projecte vital no lineal: academia i pràctica; del ‘fracàs’ al doctorat

Projecte vital no lineal: academia i pràctica; del ‘fracàs’ al doctorat

37:34

Reivindica camins no lineals (repetir batxillerat) i lligam entre docència i pràctica; no projectar en excés i deixar que el camí es construeixi.

Referents familiars: mare i àvia com a pilars

Referents familiars: mare i àvia com a pilars

39:51

Tenacitat, tendresa i escolta com a llegat. Valor d’haver tingut pares presents i el seu impacte en la trajectòria.

Eines amb joves sense xarxa: autenticitat, esperança i sentit

Eines amb joves sense xarxa: autenticitat, esperança i sentit

42:11

Recuperar l’esperança i el sentit com a motor; l’educador social acompanya processos, no els fa per la persona.

Heroïnes quotidianes: amigues i companyes com a referents

Heroïnes quotidianes: amigues i companyes com a referents

43:40

Reconeixement a amigues i col·legues que han anat configurant la identitat i el camí de la Cris.

Greta Thunberg: perfil, activisme i neurodivergència

Greta Thunberg: perfil, activisme i neurodivergència

44:50

De Fridays for Future a la Flotilla Civil per Gaza; exemple de jovent compromès. Visibilitza neurodivergència (autisme, TOC) sense romantitzar-la.

Toc final: dret al descans i aficions; comiat

Toc final: dret al descans i aficions; comiat

49:46

Byung‑Chul Han i la crítica a l’autoexplotació; reivindicar descans i ‘avorrir-se’. Aficions de la Cris: cuina i muntanya. Tancament del programa.