Heroïnes Quotidianes

Programa d’entrevistes on les protagonistes són dones, de qualsevol edat, origen, interès o formació, i que ens inspiren en l’art de la vida, per la seva història, per la seva experiència o per les seves reflexions. Són heroïnes quotidianes, que també ens obriran la porta a visibilitzar altres dones que han estat referents al llarg de la història o que han estat actualitat en el present que vivim. Amb Bego Floria

Horari d'emissió
Dilluns
18:00 - 19:00

Subscriu-te al podcast

Teresa Llopart Sala: lideratge, educació i llengua en clau transformadora

“Una cosa és fer anys i una altra cosa és ser inútil.” La Teresa Llopart Sala ens ho recorda amb una lucidesa que desmunta prejudicis. Mestra jubilada, activista cultural i dona amb criteri propi, ha viscut sempre fidel a les seves conviccions. Durant la transició, va formar part d’una comuna, una opció valenta i poc habitual per a una dona jove d’aquella època. Un espai de llibertat, debat i vida compartida que trencava motlles. Des de les aules d’infantil fins a l’educació d’adults, la Teresa ha acompanyat generacions amb passió i compromís. Ha alfabetitzat dones migrades, ha defensat la llengua catalana i ha estat testimoni de com l’educació pot transformar vides. “Tots ens mereixem una segona —i una tercera— oportunitat”, diu. Actualment és la coordinadora de la gestora d’Òmnium Cultural del Baix Llobregat Centre, on impulsa projectes com Vincles, que connecten persones nouvingudes amb voluntàries per practicar el català. Però també per compartir vida, cuina, sèries, rialles. Perquè aprendre una llengua és també aprendre a estimar un lloc, ens diu. A la secció Dones amb Història, ens porta Liliana Segre, supervivent d’Auschwitz. Una dona que va trencar el silenci per fer memòria i sembrar consciència entre els joves. “L’odi no és una opinió, és un avís”, ens diu. Una frase potent i necessària.

Amb Bego Floria

Seccions de l'episodi

Introducció i presentació de Teresa Iopar

Introducció i presentació de Teresa Iopar

0:00

Programa i convidada; aprendre idiomes com a porta cultural; connexió amb els temes del dia.

Debat sobre l’edatisme

Debat sobre l’edatisme

2:00

Crítica a la discriminació per edat; diferència entre fer anys i perdre utilitat; importància de posar nom a les opressions.

Òmnium Cultural i el projecte Vincles

Òmnium Cultural i el projecte Vincles

5:12

Estructura territorial, funcions de la gestora Baix Llobregat Centre; vincles lingüístics entre voluntariat i persones migrants; pèrdua de parlants catalans.

Infància, botiga materna i relats de dona

Infància, botiga materna i relats de dona

12:18

Creixement a Molins; la botiga de llana com a centre social femení; independència i esperit inconformista.

La primera comuna de Molins de Rei

La primera comuna de Molins de Rei

19:21

Convivència amb tres nois durant la transició; rebel·lia, amistat i repte a les normes socials i religioses.

Drets de les dones sota el franquisme

Drets de les dones sota el franquisme

25:07

Restriccions legals (permís marital, expulsió laboral en casar-se); testimoni de precarietat femenina a les fàbriques.

Carrera docent i escola de màxima complexitat

Carrera docent i escola de màxima complexitat

27:50

Arribada a Rubí; xoc amb la pobresa i torero-paquirri minut de silenci; estratègies per implicar famílies desconnectades.

Normalització lingüística i educació d’adults

Normalització lingüística i educació d’adults

33:03

Implantació del català a l’escola; aules d’acollida per a nouvinguts; alfabetització de dones i segones oportunitats educatives.

Jubilació activa i lideratge a Òmnium

Jubilació activa i lideratge a Òmnium

43:46

Transició a voluntariat; concepte de relleu generacional; xarxes de solidaritat femenina al servei del català.

Reflexions vitals i energia positiva

Reflexions vitals i energia positiva

48:00

Balanç optimista de la vida; importància de no caure en el discurs negatiu i de ‘pedalar’ constantment.

Dones amb història: Liliana Segre

Dones amb història: Liliana Segre

49:30

Testimoni de l’Holocaust; missatge pedagògic als joves; lluita contra l’odi convertida en missió pública.