Resuming podcast
Montse Ribé Parellada, de dibuixar bitxos a casa a emocionar Hollywood
13/10/2025

Montse Ribé Parellada, de dibuixar bitxos a casa a emocionar Hollywood

Heroïnes Quotidianes

Què passa quan una nena que dibuixa monstres vol veure’ls en tres dimensions? Com es viu ser la única dona catalana que ha guanyat un Òscar? D’això i de molts altres temes hem parlat amb Montse Ribé Parellada, tècnica d’efectes especials de maquillatge i guanyadora de la prestigiosa estatueta pel seu treball a El laberinto del fauno. I no només això: també sis Goya, dos Gaudí i un premi del cinema europeu, guardons que no li han fet perdre mai els peus a terra. Cofundadora de DDT Efectes Especials, Montse ha treballat amb directors tant reconeguts com Guillermo del Toro, J.A. Bayona o Pedro Almodóvar, creant criatures, morts glaçats, faunes i monstres que ens han fet somiar i tremolar. Però ella, discretament, prefereix la muntanya, els amics i la vida senzilla. A l’entrevista hem parlat també de creativitat, de referents, dels oficis tècnics, del valor de l’artesania en un món digitalitzat i de com mantenir-se fidel a una mateixa enmig del glamur i la pressió. També dels nous reptes, com la intel·ligència artificial. A la secció Dones amb Història, hem recordat Barbra Streisand, actriu, directora i cantant, que va desafiar els cànons de Hollywood i va obrir camí per a moltes altres dones a la indústria.

Amb Bego Floria

Marcadors

Obertura del programa
Compartir

Presentació de "Heroïnes quotidianals" i to de l’episodi.

Presentació de Montse Ribé i context d’Òscar
Compartir

Introducció de Montse com a tècnica d’FX de maquillatge, cofundadora de DDT i guanyadora d’un Òscar.

Òscar per "El laberinto del fauno": context i recepció
Compartir

Record del premi (2006), recepció als EUA i emoció inicial.

Com funciona la nominació als Òscars (maquillatge)
Compartir

Prèvies, cribatge, qüestionaris, presentació en directe a acadèmics a LA i notificació de nominació.

Segona nominació: "La sociedad de la nieve"
Compartir

Vivència més relaxada i expectatives de premi.

Vivència als Òscars: entre el somni i l’escenari
Compartir

Anecdotes de LA, veure’s per TV, i el discurs d’agraïments cronometrat.

Reconeixements i arrels locals
Compartir

Premis diversos i l’homenatge emotiu al Festival de Terror de Molins de Rei.

Desmitificant el glamur: vida senzilla i privadesa
Compartir

Peus a terra, poca vida de festa i absència de xarxes socials.

Referent femenina i impacte en vocacions
Compartir

Experiències com a model per a nenes i estudiants; visibilitat de la professió després de l’Òscar.

Què fa una tècnica d’FX de maquillatge
Compartir

Pròtesis, animatrònics, props, escultura i pintura; amplitud tècnica del rol.

Vocació primerenca i descobriment de l’ofici
Compartir

Dibuix i personatges de petita; fascinació per Gremlins, E.T. i Jim Henson; el camí fins trobar l’ofici.

Influències familiars: creativitat i empatia
Compartir

Creativitat i enginy del pare; empatia i orientació als altres de la mare.

Empresa, equips i docència esporàdica
Compartir

Dimensionament de l’equip, control de qualitat i participació puntual en formació.

IA, 3D i el valor del pràctic
Compartir

Impacte potencial de la IA en disseny; memòria de l’era Jurassic Park; directors que prefereixen efectes físics per l’"ànima".

Com anomenar la professió
Compartir

"Tècnica d’efectes especials de maquillatge" vs. "maquilladora d’efectes".

El repte del Fauno: estrès i costos
Compartir

Creació de vestits complets amb poc pressupost, esgotament i risc econòmic.

Després de l’Òscar: sis mesos en silenci
Compartir

Percepcions errònies del mercat; reactivació proactiva de contactes i consolidació de prestigi.

Dona en un sector masculinitzat
Compartir

Absència inicial de dones, respecte al taller i duresa física de la feina.

Consells i conciliació
Compartir

Dedicació intensa, hores d’escultura, paciència i dificultats per conciliar.

Jornades extremes i lideratge inspirador
Compartir

Puntes de 52 h sense dormir; admiració per la productora Esther García.

Ser cap vs. ser escultora
Compartir

Preferència per crear amb les mans, autoexigència i mirada crítica de la pròpia feina.

Inspiració i procés creatiu
Compartir

La natura i els animals com a base; "biblioteca" visual acumulada.

Projecte de museu DDT a Barcelona
Compartir

Nou espai a Sant Antoni per preservar i mostrar peces; objectius pedagògics i de memòria.

Preferències creatives
Compartir

Predilecció per la fantasia i criatures; menys interès pel gore del terror.

Materials, tècniques i comunitat d’FX
Compartir

Silicona, fibra, teixits tractats; esperit d’"alquímia" i bona relació entre tallers.

Envelliment en pantalla: tècnica i temps
Compartir

Més difícil en dones per la textura de la pell; aplicacions d’unes 3 hores.

Dones de la meva història: Barbra Streisand
Compartir

Integritat, trencar cànons i milestone de "Yentl" com a creadora total.

Toc final: arrels i natura
Compartir

Vincles amb Molins de Rei; temps lliure a la muntanya amb furgoneta camper.

Cloenda i crida a la xarxa
Compartir

Comiat, recuperació del programa en podcast i continuïtat de la xarxa de dones.