Resuming podcast
Vicky Rico Román, de Frida Kahlo a Llibertàries passant pel Renaixement català
06/10/2025

Vicky Rico Román, de Frida Kahlo a Llibertàries passant pel Renaixement català

Heroïnes Quotidianes

Hi ha maneres de mirar l’art que van més enllà de l’estètica. Hi ha mirades que expliquen, connecten i transformen. Una d’aquestes és la de Vicky Rico Román, consultora en comunicació, divulgadora i fridamaníaca confessa.

Actualment, gaudeix fent de guia al Museu del Renaixement de Molins de Rei, on fa parlar l’art per entendre el present des del nostre passat. També col·labora amb dones artistes i entitats que treballen per la igualtat, i participa en l’organització del centenari d’Antoni Rabinad, autor de "Llibertàries"—una novel·la, portada al cinema per Vicente Aranda, que situa les dones anarquistes al centre del relat de la Guerra Civil.

Amb la Vicky hem parlat de divulgació, art i feminisme, però també d’emocions i d’aprenentatge. Als seus tallers sobre Frida Kahlo, reivindica l’art com a espai de llibertat i de reparació emocional. I ens deixa una frase que resumeix molt bé la seva manera d’entendre la cultura:

“Ja no puc parlar del passat sense buscar-hi les dones que hi falten.”, ens diu

A la secció #DonesAmbHistòria hem recordat Enheduana, la primera escriptora coneguda pel seu nom, sacerdotessa i poeta sumèria del segle XXIII aC, que va escriure sobre espiritualitat, poder i feminitat molt abans que existís la paraula feminisme.

Marcadors

Presentació i trajectòria en comunicació (de gabinets a freelance)
Compartir

La Vicky es presenta: 30 anys en comunicació, pas per gabinets i agències i 10 anys com a freelance. Experiència multisectorial (sanitari, químic, industrial, financer i alimentari) i projectes gastronòmics destacats com la campanya del codi de l’ou i rutes de tapes.

Frida Kahlo: divulgació, tallers i ‘Fridamania’ amb context feminista
Compartir

Explica el seu vessant de ‘Frida Maníaca’, els tallers i la connexió emocional que genera la figura de Frida. Distingir entre icona comercial i obra; context de recuperació de dones artistes als anys 70 (Linda Nochlin i altres).

Dones artistes invisibilitzades i el Museu: Requesens, cartes i intrahistòria
Compartir

Reivindicació de pintores (p. ex. Sofonisba Anguissola). Dinàmiques de visita on sovint ‘no surten noms de dones’. Històries de la família Requesens: correspondència mare-filla en català (vida cortesana, parts, dides, remeis, moreres i seda) per fer visible la ‘intrahistòria’.

Connexions personals: moreres, seda i passió per la divulgació
Compartir

La morera del Palau connecta amb records d’infantesa; la Vicky explica per què l’ha atret la divulgació cultural i el focus en dones.

Ràdio local i cinema: escola d’ofici a Ona de Sants-Montjuïc
Compartir

Inicis amb un programa setmanal de cinema; festivals, maratons i aprenentatges de la ràdio local com a espai de creativitat i constància.

Cultura i comunicació: festivals, Vipareit i el canvi amb les xarxes
Compartir

Experiències de premsa en cultura (com la primera edició de la Vipareit) i reflexions sobre com les xarxes transformen (i a vegades empobreixen) la comunicació professional i personal.

Referents femenins i ‘aprendre a mirar’ l’art
Compartir

Per què calen referents femenins. Crítica a omissions històriques en obres recents (p. ex. Oppenheimer i Lise Meitner). Mètode per ‘veure’ un quadre: descripció detallada, memòria visual i connexió emocional.

Tallers de Frida: escriptura autobiogràfica i debat que cura
Compartir

Frida també com a autora de cartes i diaris. Dinàmiques amb textos per obrir debats; el públic connecta punts vitals. Per a molta gent, l’experiència és quasi terapèutica.

La cultura com a bàlsam: pensament per Gaza i Fadwa Tuqan
Compartir

Defensa l’art com a espai de benestar i reflexió en temps d’angoixa. Lectura d’un poema de Fadwa Tuqan i record per la població de Gaza.

Arrels i activisme a Bellvitge: les mares que van aturar les grues
Compartir

Memòria del moviment veïnal a Bellvitge: mares i famílies que van aconseguir un parc aturant l’especulació. Reflexió sobre estereotips de barri i orgull d’origen.

Antoni Rabinat i ‘Llibertàries’: memòria literària i dones a la guerra
Compartir

Projecte del centenari 2027 d’Antoni Rabinat. Impacte del llibre/pel·lícula ‘Llibertàries’ en la mirada feminista. Accions de difusió (bookcrossing, Sant Jordi) i recuperació de la seva obra.

Dones Mentores: acompanyament i reparació postviolència masclista
Compartir

Mentoria social: acompanyar durant un any, escoltar sense jutjar i facilitar la reparació. Aprenentatges personals i col·laboració amb serveis d’atenció a dones.

Xarxa cultural local i debat sobre el ‘merchandising’ de Frida
Compartir

Col·laboracions amb el CAID de L’Hospitalet, artistes locals (p. ex. Carmen Hurtado). Debat sobre si el merchandising pot servir d’entrada per descobrir l’obra de Frida.

Moders Project: maternitat, performance i laboratoris de creació
Compartir

Projecte artístic sobre maternitat amb performance i espais segurs per a dones diverses (mares i no mares). Laboratoris de creació i accions comunitàries.

Club ‘Les Filles de Lilith’ i mitologia a La Conxita (Sants)
Compartir

Club de lectura centrat en autores i temes femenins, inspirat en la figura mítica de Lilith. Comunitat viva de dones lectores en una llibreria de barri.

Wikidones i Memòria de les Bruixes: editar per visibilitzar
Compartir

Activisme a la Viquipèdia per incloure dones i moviments de memòria de les ‘bruixes’. Trobades i maratons per millorar el relat històric amb perspectiva de gènere.

Evolució recent, xarxes de dones i serendipitat
Compartir

Anys recents marcats per cultura i dones: Som Dones, cicles que es retroalimenten i la ‘serendipitat’ com a fil conductor que connecta persones i projectes.

Disfonia severa: perdre la veu, invisibilitat i renaixement personal
Compartir

11 mesos sense veu: experiència traumàtica per a una comunicadora. La recuperació impulsa a ‘fer sentir la veu’ pròpia i d’altres dones.

Dona amb història: Enheduanna, primera autora i la seva influència
Compartir

Sacerdotessa i escriptora sumeria, primera autoria signada coneguda. Cants a Inanna, teogonia i influència en estructures bíbliques. Biografia marcada pel desterrament, la pèrdua i la recuperació de la veu; lectura d’un fragment de cant a Inanna i tancament del programa.