Resuming podcast
Teresa Llopart Sala, lideratge, educació i llengua en clau transformadora (redifusió)
22/09/2025

Teresa Llopart Sala, lideratge, educació i llengua en clau transformadora (redifusió)

Heroïnes Quotidianes

“Una cosa és fer anys i una altra cosa és ser inútil.” Amb aquesta frase contundent, Teresa Llopart Sala ens convida a repensar l’edatisme i a reivindicar el valor de l’experiència. Mestra jubilada i actual coordinadora de la gestora d’Òmnium Cultural del Baix Llobregat Centre, ha viscut fidel als seus principis, des de la seva joventut en una comuna durant la transició fins als projectes comunitaris que lidera avui.

Educació, llengua i segones oportunitats. Teresa ha treballat a tots els nivells educatius, alfabetitzant dones migrades i acompanyant persones adultes que busquen reprendre els estudis. “Tots ens mereixem una segona —i una tercera— oportunitat”, afirma. La seva mirada sobre l’educació com a eina de justícia social és una lliçó per a qualsevol àmbit de lideratge.

Òmnium, Vincles i el poder de la comunitat. Des del projecte Vincles, Teresa connecta persones nouvingudes amb voluntàries per practicar el català i compartir vida. El seu lideratge és col·laboratiu, generós i obert al relleu: “Un projecte no pot quedar impregnat només per una manera de fer.”

Dones amb Història: Liliana Segre. A la secció final, Teresa ens presenta la figura de Liliana Segre, supervivent d’Auschwitz i testimoni de memòria. “L’odi no és una opinió, és un avís”, ens recorda. Una reflexió necessària per entendre el present i construir un futur més humà.

Heroïnes Quotidianes és un podcast editat i dirigit per la periodista Begoña Floria, amb la col·laboració i agraïment especial a Ràdio Molins de Rei.

Amb Bego Floria

Marcadors

Avís d’emissió
Compartir

Especificació que el programa s’emet en segona audició.

Obertura i presentació
Compartir

Inici del programa Heroïnes quotidianes i presentació de la convidada, Teresa Llopar Sala.

Llengües i italià: aprendre és acostar-se a un món
Compartir

Teresa reflexiona sobre l’aprenentatge d’idiomes com a porta a la cultura i la història, i el seu interès actual per l’italià.

Combat de l’edatisme
Compartir

Debat sobre la discriminació per edat, la importància de posar nom a les coses i de no pressupossar incapacitat a la gent gran.

Òmnium Cultural: organització i treball territorial
Compartir

Què és Òmnium, la relació entre Junta nacional i gestores territorials, el mapa local del Baix Llobregat Centre i la suma amb altres entitats.

Projecte Vincles i voluntariat
Compartir

Funcionament de Vincles: trobades per practicar català entre voluntariat i persones nouvingudes; espais cedits per l’escola d’adults; experiència directa de Teresa.

Infància i la botiga de la mare com a punt de trobada
Compartir

La botiga de llana com a espai de socialització femenina i oralitat; records d’un entorn comunitari i acollidor.

Caràcter, família i vocació docent
Compartir

Independència, criteri propi i decisió de dedicar-se a l’educació; separació dels projectes familiars de la mare.

Comuna i rebel·lia en la transició
Compartir

La primera comuna de Molins de Rei: espai de reflexió, revisió de costums, reaccions socials i diàleg amb el rector; trencament de rols, especialment per ser l’única dona.

Drets de les dones en el franquisme
Compartir

Recordatori de restriccions legals i laborals a les dones; respecte per les treballadores de fàbrica i la doble jornada.

Inicis docents en barris difícils
Compartir

Xoc inicial, gestió de l’aula amb empatia cultural (minut de silenci per Paquirri) i proactivitat amb famílies (entrar a un bar d’homes a buscar un pare).

Normalització lingüística i trajecte professional
Compartir

Participació en l’impuls del català a l’escola i en la formació de docents; reptes d’implementació i resistències.

Aules d’acollida i assessorament educatiu
Compartir

Arribada de nova immigració, posada en marxa d’aules d’acollida i treball com a assessora; aprendre flexibilitat i habilitats de canvi.

Escola d’adults, segones oportunitats i alfabetització
Compartir

L’adultesa com a reenganxament educatiu; alfabetització (sovint dones i nouvingudes), vergonya social i desig de trencar el destí d’obediència.

Aprendre al llarg de la vida
Compartir

La metàfora de la bicicleta: mantenir-se actiu intel·lectualment per no caure; actitud vital de progrés.

Òmnium en la jubilació, xarxes de dones i cures
Compartir

Continuïtat del compromís a través del voluntariat; solidaritat pràctica entre dones; crítica a la manca de corresponsabilitat en cures.

Lideratge i relleu generacional a Òmnium
Compartir

Teresa lidera la gestora des de 2020 i impulsa relleus i la futura Junta Territorial per evitar personalismes i garantir continuïtat.

Balanç vital i energia positiva
Compartir

Valoració global en positiu; rebuig del discurs de la queixa i aposta per l’empenta i l’energia constructiva.

Dones amb Història: Liliana Segre
Compartir

Supervivent d’Auschwitz, trenca el silenci als anys 90 per educar joves; missatge contundent sobre memòria, supervivència i prevenció de l’odi.

Tancament i comiat
Compartir

Frase final de Segre, agraïments i indicació de recuperació del programa a la web i plataformes de podcast.