Resuming podcast
Montserrat Villaverde Rey, història de l'art, arquitectura, paisatge i dones que lideren
08/09/2025

AI Dones i arquitectura: patrimoni i lideratge — el cicle “Cinc arquitectes i les seves circumstàncies”, ICOMOS i la recerca de Montserrat Villaverde (Cuba, M’zab)

Heroïnes Quotidianes

AI

Resum general

Episodi centrat en la relació entre dones i arquitectura, patrimoni i recerca, amb Montserrat Villaverde Rey (historiadora de l’art i docent a La Salle) com a convidada. Es presenta el cicle “Cinc arquitectes i les seves circumstàncies” al Museu d’Història de Catalunya, el paper d’ICOMOS, la importància de la recerca d’arxiu i la interpretació contextual, i es recorre la trajectòria personal i internacional de Montserrat (Mediterrani i Cuba). A la secció “Dones amb història”, es reivindica la fotògrafa Emmanuel Roig i el seu llegat a la vall de l’M’zab.

“Les coses que tenim… les que gaudim, les que trepitgem, som nosaltres mateixos.”

Punts clau de l’episodi

  • Cicle “Cinc arquitectes i les seves circumstàncies”: visibilitza metodologies, trajectòries i lideratges femenins en patrimoni, més enllà del “star system” de l’arquitectura.
  • By Women (projecte mare): amplia el focus a art, arqueologia i història, sempre amb dones en rol de lideratge professional.
  • ICOMOS: organisme vinculat a la UNESCO per a l’estudi, preservació, sensibilització i difusió del patrimoni mundial; creació d’un subcomitè català i activitats de divulgació.
  • Recerca i arxius: la digitalització ajuda, però la consulta directa i la interpretació contextual continuen sent essencials (p. ex., Arxiu de Protocols de Barcelona).
  • Dones i arxius: a la Barcelona del segle XIX hi ha nombroses propietàries i promotores d’educació, salut i oci; sovint invisibilitzades o llegides amb mirada “pietosa”.
  • Mirada d’historiadora de l’art: l’arquitectura s’entén amb l’art; el romànic al Pirineu es llegeix també a través de les pintures del MNAC.
  • Trajectòria de Montserrat: de Vall Fosca (matriarcat, bibliobús) a Història de l’Art; pas per la UNAM (Mèxic) que l’empeny a la docència; combinació de sector privat (estudis històrics) i universitat.
  • Mediterrani i Cuba: recerques sobre arquitectura tradicional i relacions Barcelona–L’Havana (empreses de materials, primers decennis del XX); nova línia des del segle XVIII.
  • Reavimet: associació per a difusió, sensibilització, recuperació i protecció del patrimoni arquitectònic i paisatgístic; sostenibilitat com a vida digna per a persones i entorns.
  • Dones amb història: reivindicació d’Emmanuel Roig, fotògrafa clau de la vall de l’M’zab (patrimoni mundial); el seu nom quedà eclipsat pel del seu marit, però el fons s’està recuperant i estudiant.

“Qui fa el que pot no està obligat a més.”

Detalls destacats del cicle

  • • Ponents: Letizia Di Pasquale (arquitectura de terra, Mediterrani i MENA), Maria Concepción García (gestió de buits periurbans) i una mirada personal a Enric Miralles (coordinació d’exposicions) per part d’una jove arquitecta.
  • • Orientació: mirades individuals, lideratge femení i bones pràctiques metodològiques en patrimoni.
  • • Canals: Instagram “By Women” i informació a l’Escola d’Arquitectura La Salle (línia de recerca vinculada).

Reflexions sobre patrimoni i sostenibilitat

  • • Deixar enrere la lògica d’“enderrocar i tornar a construir” per reconèixer les múltiples vides d’edificis, carrers i conjunts.
  • • La “sostenibilitat” real és la que no agredeix i permet viure a persones i entorns.
  • • Context mediterrani i tensions actuals: la protecció del patrimoni s’insereix en un món accelerat i conflictiu, on cal fer el possible des de la recerca i la sensibilització.

“Dones amb història”: Emmanuel Roig (fotògrafa)

  • • Documenta magistralment la vall de l’M’zab (Algèria), bressol d’estudi per al moviment modern; el seu llibre de fotos és considerat una “bíblia” d’aquesta arquitectura.
  • Invisibilització: el seu treball és conegut, però el seu nom quedà diluït darrere del del marit; la filla, Maia, facilita el fons per a la seva relectura i difusió.
  • • Anècdota il·lustrativa: Le Corbusier considerava un privilegi tenir les seves fotografies; es diu que va morir amb el llibre de l’M’zab a les mans.

Tancament

  • • Llocs que més l’han marcat: Iemen i Iran (acollidors i culturalment riquíssims, tot i els condicionants per a les dones visitants).
  • • Lectura: llibertat i multiplicitat de vides; preferència pel paper.
  • • Missatge final: cuidar el que tenim a prop és cuidar-nos com a comunitat i com a memòria compartida.

Marcadors

Introducció i presentació del programa i la convidada
Compartir

Obertura de “Heroïnes Quotidianes”, presentació de Bego Floria i de Montserrat Villaverde Rey. Es menciona el cicle al Museu d’Història de Catalunya, amb dates i enfoc en dones i arquitectura.

Context inicial: per què dones i arquitectura?
Compartir

La conductora explica l’interès pel cicle i planteja la relació històrica de les dones amb el món de l’arquitectura, obrint el tema central.

By Women: el projecte mare i el marc del cicle
Compartir

Montserrat situa el cicle dins del projecte By Women, que amplia el paper de les dones més enllà de l’arquitectura (art, arqueologia, història, paisatge i ciutat).

Què és ICOMOS i què fa
Compartir

Definició d’ICOMOS (vinculat a la UNESCO) i la seva missió: estudi, preservació, sensibilització i difusió del patrimoni mundial, vetllant per la seva continuïtat.

Subcomitè català, grup de sensibilització i aliances
Compartir

Creació del comitè català d’ICOMOS; Montserrat treballa amb Laura Fernández i Joan Olona. El cicle penja de By Women (Reavimet i ETSALS–La Salle).

Objectius del cicle: metodologies, mirades i referents
Compartir

Trencar l’endogàmia i l’estrellat en arquitectura, donar espai a trajectòries i metodologies de cinc dones molt diferents vinculades al patrimoni.

Ponents i sessions destacades
Compartir

Letizia Di Pasquale (arquitectura de terra, Mediterrani i MENA), Maria Concepción García (buits periurbans, recerca aplicada) i una visió personal d’Enric Miralles per part d’una jove arquitecta.

Lideratge femení i visibilització
Compartir

By Women posa el focus en dones que lideren projectes i equips, tant del passat com actuals, evitant el relat d’“acompanyants” d’homes.

Com seguir el cicle i canals d’informació
Compartir

Invitació a assistir-hi i a seguir el projecte a Instagram (By Women) i a la web/línies de recerca de l’Escola d’Arquitectura La Salle.

Connexió art–arquitectura i presentació acadèmica
Compartir

Pont entre art i arquitectura: Montserrat és historiadora de l’art i docent a ETSALS. Introducció a la seva trajectòria.

Infantesa a la Vall Fosca: matriarcat, lectura i bibliobús
Compartir

Creixement en un entorn rural i matriarcal, felicitat en contacte amb la natura, pocs llibres però gran accés gràcies al bibliobús i a professors compromesos (BUP/COU).

De Filosofia a Història de l’Art: una mirada contextual
Compartir

Tria d’Història de l’Art per entendre ciutats, paisatges i cultures. Defensa de la importància del context per damunt de la cronologia estricta.

Mèxic com a punt d’inflexió i inici a La Salle
Compartir

Conferències a la UNAM impressionen Montserrat i l’orienten cap a la docència universitària; el 2003 s’incorpora a ETSALS.

Sector privat: estudis històrics per a rehabilitacions
Compartir

Explicació del mercat emergent d’estudis històrics previs a intervencions arquitectòniques, impulsats per legislació municipal i necessitats de projecte.

Metodologia: arxius, digitalització i interpretació
Compartir

Valor dels arxius (p. ex., Protocols notarials), límits de la digitalització i centralitat de la interpretació per contextualitzar documents i patrimoni material.

Dones als arxius: propietàries i promotores
Compartir

Desmuntatge del mite de la invisibilitat: al segle XIX moltes dones són grans propietàries i promotores d’educació, salut i oci (exemples com la Pl. Reial).

Mirada d’historiadora de l’art: romànic i MNAC
Compartir

L’arquitectura s’entén amb les arts visuals: el romànic pirinenc es llegeix també amb les pintures murals del MNAC; l’art com a clau per explicar societats.

Recerca i viatges: Mediterrani i Cuba
Compartir

Treballs sobre arquitectura tradicional i projectes a Marroc, Algèria, Síria, Líbia, Palestina; recerques sobre Barcelona–L’Havana (XX) i nova línia des del XVIII.

Reavimet i reflexions sobre patrimoni i sostenibilitat
Compartir

Objectius de Reavimet: difusió, sensibilització, recuperació i protecció del patrimoni. Crida a evitar l’enderroc i a entendre les múltiples vides dels llocs.

Trajecte vital i fites: “anar fent camí”
Compartir

Elecció de camins per persones i oportunitats; sense grans fites tancades, amb el desig de “morir a l’escenari” fent recerca i docència.

Equips intergeneracionals
Compartir

L’equip docent a ETSALS és molt jove; la barreja generacional aporta energia i noves mirades.

Naixement de By Women i subprojectes
Compartir

By Women sorgeix d’una performance arran de l’Iran; projecte mare amb subprojectes (com el cicle i relectures al Mediterrani) i publicacions associades.

Informació accelerada i context (Iran)
Compartir

Debat sobre l’efímer mediàtic arran del cas de l’Iran (protestes per la mort de Masha Amini) i la necessitat de coneixement no mediatitzat.

Dones amb història: Emmanuel Roig i l’M’zab
Compartir

Reivindicació de la fotògrafa Emmanuel Roig i del seu llibre sobre la vall de l’M’zab (patrimoni mundial). Invisibilitzada pel marit; la filla cedeix el fons per estudiar-la i difondre-la. Anècdota de Le Corbusier.

Toc final: viatges, lectura i per què importa el patrimoni
Compartir

Llocs que més l’han marcat (Iemen, Iran), experiència com a dona investigant, desitjos de viatge futurs, hàbits de lectura i missatge final sobre cuidar el patrimoni com a part de nosaltres.