Resuming podcast
Jordina Velasco Ojeda, el baix com a veu pròpia i la música com a reivindicació
21/07/2025

Jordina Velasco Ojeda, el baix com a veu pròpia i la música com a reivindicació

Heroïnes Quotidianes

Jordina Velasco Ojeda és baixista, tècnica de so i professora de música. Jove, reservada i amb un punt de timidesa que desapareix quan puja a l’escenari, forma part de Les que Faltaband, un grup de vuit dones que versiona cançons creades per dones amb una mirada reivindicativa, festiva i plena d’energia. A #HeroïnesQuotidianes hem repassat la seva trajectòria i hem descobert com va connectar amb el baix, un instrument tan poc habitual —i encara menys entre dones— però essencial dins la banda, tot i que sovint passi desapercebut. A més de Les que Faltaband, la Jordina participa en altres projectes com Matilda Mirana i imparteix classes en escoles de música, on s’ha convertit en un referent per a nenes i adolescents. “Quan una alumna descobreix que li agrada el baix, somric. Vull que senti el que jo vaig sentir: que no està sola.” Com a tècnica de so formada, ha treballat en estudis de gravació i doblatge, tot i que actualment es dedica plenament a la música en directe. A la secció Dones amb Història, parlem de Nathy Peluso, cantant i compositora argentina que ha revolucionat el pop llatí amb el seu estil potent i desacomplexat. Va ser la primera dona a guanyar un Latin Grammy a millor cançó de rap/hip-hop. Per a la Jordina, és tot un símbol d’actitud i empoderament: “Quan la vaig escoltar vaig pensar: uau, quina dona.”

Marcadors

Presentació de la banda i membre
Compartir

Jordina explica quantes dones formen Les que Faltaven i la seva estructura.

El baix i les dones baixistes
Compartir

Funció musical del baix, importància dins la banda, pocs referents femenins.

Infància i influències familiars
Compartir

Records del barri Riera Bonet, joc al carrer, suport de mare, germana i àvia.

Descobriment del baix i primers passos
Compartir

De les classes de guitarra a la primera classe de baix; enamorament immediat.

Formació i transició a tècnica de so
Compartir

Batxillerat científic, dubtes entre enginyeria i música; grau superior de so.

Trajectòria professional prèvia i concepte del grup
Compartir

Altres projectes musicals i filosofia reivindicativa de Les que Faltaven.

Vida de gira i repertori
Compartir

Horaris nocturns, proves de so inverses, selecció intergeneracional de cançons.

Recepció del públic i gestió de l’èxit
Compartir

Estratègies per enganxar audiències, mètriques d’èxit, importància del xou.

Procés d’entrada a la banda i conciliació
Compartir

Convocatòria per Instagram, audicions, renúncia a la feina de so per centrar-se.

Crescuda del projecte i festivals propis
Compartir

Participació a grans festivals, creació del ‘Feste que Faltava’, mercat d’artesanes.

Feminisme i canvi generacional
Compartir

Discussió sobre la mirada actual de la igualtat i suport masculí al feminisme.

Docència i somnis de futur
Compartir

Feina com a professora de baix, estabilitat i projecció a llarg termini.

Anatomia del baix i percepció sonora
Compartir

Debat sobre per què sovint ‘no s’escolta’ el baix i la seva importància real.

Retrat personal: rutines i aficions
Compartir

Matinera, amant del mar, del cafè, del gat i dels moments amb amics.

Tancament de temporada
Compartir

Acomiadament, agraïments a l’equip i crida a seguir empoderant dones.