Molins de Rei al Dia
Les notícies del dia, amb Sílvia Artés
Subscriu-te al podcast
Molins de Rei al Dia del 27/6/2014
Resum informatiu amb Sílvia Artés
M'ho diuen! Molins de rei al dia amb Silvia Artés. Són les 12. En repassem als continguts informatius de 8 divendres 27 de juny. Uns continguts informatius que passen principalment pel ple municipal d'ahir, el pla de mobilitat que finalment es va aprovar, la reprobació de Mílio Ramos, que continua sent protagonista des de fa una setmana, l'apolèmica generada i també parlarem d'esports. Comencem per explicar amb us que el ple municipal va rebutjar les declaracions fetes pel regidor Mílio Ramos. Els 3 principals grups de la oposició, ja us ho hem explicat, la CUP, Esquerra, la iniciativa, vam presentar una emoció a la que van donar suport als grups del govern, també Convergència Unió i el PSC, per rebutjar les afirmacions del regidor del partit popular. No només les que ha fet recentment a les xarxes socials, fent una crida a la legió i a morir per Espanya, sinó també per les afirmacions que fa el ple, de forma reiterada i que consideren masclistes, racistes i filofranquistes. L'emoció recordava també el nomanament de Ramos com a representant de la vila a l'àrea metropolitana, cosa que han rebutjat els grups de la oposició de forma reiterada, i desacaben que, finalment, l'alcalde li ha retirat aquell loc. Àlex Maimó, portaveu de la CUP, va exposar els motius de l'emoció pels quals volen manifestar-se en contra del que diu Mílio Ramos. És a les numeroses declaracions inacceptables que ha fet el regidor Mílio Ramos, al llarg d'aquests 13 mesos, a la sala de plens o a les xarxes socials, fent apologia del feixisme, el racisme o l'espanyolisme més ranci, atesa la convicció que la gran majoria de Molinencs i Molinenques no només no comparteixen aquestes afirmacions, sinó que la rebutgen rotundament, atesa que les polèmiques creades pel regidor del PP han generat molt malestar entre entitats, associacions, comerços i col·lectius a la vila i que han donat una imatge molt negativa de la vila, als mitjans de comunicació. Posem el pla de l'Ajuntament de Molins de Reis, mostrar el rebutge del pla davant les declaracions del senyor Emilio Ramos Gutiérrez, contrari als valors col·lectius consensuats a convivència amb independència del seu pensament polític. I va votar a favor, com veiem, tots els grups, menys el partit popular que no va votar. De fet, el regidor del PP es va xacar, va dir, mañana vais a caer vosotros i va sortir de la sala de plens on no va tornar en tota la sessió. Aquest matí, a Rari Molins de Reis, Emilio Ramos, ha explicat els seus motius. Principalment diu que va marxar perquè no se'l va deixar respondre bé a tots els grups. A mi no me dejaron que yo me explicase, porque al ser el protagonista involuntario, yo tendría que haber contestado a todos los grupos. Me hubieron dicho que usted interviene el último y contesta a todos. Porque hay dos cosas fundamentales. Primero, el primer tuit, el primer Facebook, no lo escribí yo. Segundo, que aunque lo hubiera escrito, no estoy dirigiendome al nacionalismo catalán ni al vasco, ni a ninguno. També s'ha mostrat de sabut aquest matí a la ràdio pel vot del govern. Ha dit que esperava que Convergència Unió i el PSC s'abstinguessin en la votació i, en canvi, van votar-hi a favor, per rebutjar les seves declaracions, van votar a favor al costat dels grups de l'oposició. I l'altra tema del ple va ser un dels punts centrals, és la aprovació del ple de mobilitat. És un document que fa una anàlisi diagnòstic de la mobilitat a la vila, parla dels punts negatius i fa propostes de millora en diferents eixos, vianants, bicicleta, vehicle privat, transport públic, aparcament i políguns. També fa propostes en la distribució urbana de mercaderies i per millorar l'aparcament. En definitiva, l'objectiu és planificar la mobilitat en municipi, considerant totes les formes de transport, les mercaderies i fomentar els desplaçaments no motoritzats. S'ha trigat 10 anys a fer aquest pla. Per tant, l'han tingut sobre la taula diferents governs, de diferents colors. Finalment, ahir es va aprovar, però només amb els vots a favor dels partits de govern, Convergència Unió i el PSC. I gràcies al vot de qualitat de l'alcalde, perquè l'oposició va votar-hi en contra. El pla té una vigència de 6 anys fins al 2020. Algunes propostes d'actuació són ampliar voreres, crear els camins escolars, incrementar aparcaments per bicicletes, a la qual accessos amb bicicleta a les zones de lleure, perquè fa el transport públic. Per exemple, es proposa millorar els accessos a l'estació de Renfe. Pels vehicles privats es vol millorar la senyalització, pacificar el trànsit al carrer de fer el cas a Nova. I els políguns diuen que també cal millorar la senyalització d'acces i limitar el trànsit de pas pel centre urbà. Per l'aparcament es vol promocionar les zones de pàrquing que hi ha a la vila i crear places d'aparcament per a motos. Aquestes són algunes de les moltes propostes d'aquest pla de mobilitat. Tant a cantó de la regidora de mobilitat va explicar aquest pla al ple, d'estar aquí mare, només un fragment, un dels punts que generen més debat. Millora de la mobilitat a peu, la primera és la definició de la xarxa bàsica de Vianans. És la que ens identifica els carrers principals i secundaris per futures actuacions i ordenances. Tenim l'eliminació de barreres arquitectòniques en passos de Vianans. En aquestes actuacions el que es fa és que hi ha un cal que es vagin revisant el pla de sanalització. El pla va començar fa molt de temps i està clar que no hem estat aturats fent actuacions. Aquesta és una d'eliminació de barreres arquitectòniques que fa molt de temps que estem actuant, que són en tapar els escocells, que molts coincideixen també amb parades d'autobús. El pla de mobilitat és un document molt ampli. La setmana vinent tractarem de forma més ampli el que suposa aquest pla i les millores o els canvis que hauríem de veure els ciutadans a la via pública. Fa la mobilitat com veiem tant de Vianans, com en vehicle privat, transport públic o en bicicleta. La CUP, la candidatura d'unitat popular, va començar criticant que s'hagi trigat 10 anys a aprovar aquest pla i es va afirmar que això mostrava una incapacitat manifesta d'arribar a acords. Van reclamar que hi hauria d'haver participació de diferents sectors de la vila, més participació ciutadana, especialment dels comerços i de les entitats. A la CUP van destacar que algunes de les seves propostes també eren compartides per altres grups, principalmente la resta de l'oposició, i van proposar crear una via per bicicletes que unís la granja amb el canal i fer bosses d'aparcament rotatori i gratuït. A més, recordem que tots els grups de l'oposició van proposar al govern que la zona de centre, l'enlla comercial, fos peatonal, que es fes de forma pauletina durant els propers 6 anys, però això diuen no s'ha ni respost per part del govern. Roger Castillo, es portaveu de la CUP. Els espais durs preferim per als Vianans, barris de la Vila i a Solí, l'illa de Vianans, el centre de Vila. Aquesta seria el punt principal de desagor, com hem explicat. Miorar l'accessibilitat amb voreres, amb passos de zebra, erradicant d'aquesta manera les barreres arquitectòniques que encara hi ha en unes quantes zones del municipi, i també crear itineraris segurs entre molins d'araï i les poblacions veïnes, com són San Filiro de Llobregato, San Vicenzo del Zor. Totes aquestes propostes diríem que són compartides de la Comissió de Mobilitat, excepte, com deia l'illa de Vianans. La mobilitat en transport públic, 4 objectius bàsics, treballar per millorar el transport interurbat tant lluny com nocturn, i, a més, fer-ho amb especial atenció als recorreguts amb les poblacions de la comarca, ampliant els transports en qualitat i quantitat. Des d'Esquerra, Jordi Rumeu va fer un repàs històric de com el centre de Vila s'ha anat fent peatonal, principalment el carrer major, carrer de baix i carrer mercat. Va mostrar que, com a poc a poc, s'ha anat donant prioritat als Vianans, i va dir que ara cal fer un pas més i no deixar passar tant els vehicles per Esquerres. Ara toca fer aquest pas més, Jordi Rumeu. L'ombra del pes del vehicle privat és potent i allargada, i encara manté molts defensors que senten més còmodes que em voler deixar les coses tal com estan. Però això avui ja no és possible i cal consolidar aquest canvi de paradigma, especialment ara, quan els canvis en l'estructura urbana i el guany continu d'espais per a les persones ens obliguen a seguir assenegusarats en l'ús de l'espai públic. I és evident que en relació al vehicle privat hem de contemplar adequadament el seu impacte i el millor encaix possible en una estructura urbana també complexa i amb obstacles naturals i infraestructures, com el ferrocarril, que han condicionat i obligat a determinar després de decisions en matèria i mobilitat al llarg dels darrers 35 anys. Ara ens trobem en el punt per fer un nou sal endavant. I des d'initiativa, Lluís Carrasco, a la mateixa línia, va destacar la importància de reduir el trànsit al centre Vila per complir l'objectiu medi ambiental. La pacificació del carrer de Rafael de Casanovas, que, curiosament, a més a més, si es fixem, no està com un element... Això ja delata una mica les intencions. No està amb l'apartat de millora de la mobilitat dels Vianans, sinó que no està amb l'apartat de la millora dels cotxes. Curiosament, creiem que hauríem de canviar de l'apartat, perquè el que entenem que s'ha de fer és la millora dels Vianans i, en canvi, els cotxes, redistribuir-los amb altres aixus de circulacions que poden plantejar-se. I sobretot... I la regidora de mobilitat en acantuda va voler recordar els partits de l'oposició, especialment a l'initiativa i a Esquerra, que quan ells governaven no van fer pè a donar-la al centre Vila reclamant de forma tan contundent al govern actual. Aquesta diagnosi no es va fer una altra vegada en el mandat anterior, és que, a mi em sap greu dir tot això. Però és així. És igual que aquí ha tingut l'oportunitat de fer tots aquests canvis. No, els ha fet. I és que em sap molt de greu dir això, perquè avui serà l'últim dia que discuteixi d'això. Però és que em sap molt de greu. Ha tingut l'oportunitat durant moltíssims anys de fer tots aquests canvis que ara se'ns reclamen. Ara nosaltres sí que els hem de fer. Nosaltres sí, perquè nosaltres són diferents. Ja ha tingut l'oportunitat que ha fet unes obres i tenia en aquell moment la mà d'agafar i tallar tot el pas d'avianats no ho va fer. El pla de mobilitat aprovat pel govern, el resultat de la votació va ser 10 a 10, 10 vots a favor del govern i 10 en contra de l'oposició, i l'alcalde va les empatar, serà vigent fins al 2020. Si voleu consultar el pla, tota la documentació la trobareu a llarg d'aquest matí, que es penjarà al web de l'Ajuntament. A veure, tornem al dilluns. Bon dia.