Una finestra oberta al Món

Un programa que ens obre les portes a les diferents cultures del món que conviuen a la nostra vila. Conduït per Carles Lopez amb Mari Carmen Valle, Yari Hernández, Gloria Reyes, Lirio Ruiz, Martin Paulus, Federic LLansó, Joan Ganduxé, Jordi Salat i Jorge Nahmanovici.

Horari d'emissió
Dimarts
17:00 - 19:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Revelació i Rebel·lió: etimologia, tradició vs novetat, interioritat (cristianisme i budisme), aplicacions pràctiques i crida a l’acció; amb butlletí d’incendis i pobresa

Resum general

Tema central: el programa gira entorn de la doble cara de “revelació” i “rebel·lió”: d’on venen les paraules, com s’experimenta la revelació (interior, intuïtiva, gradual), com es contrasta la tradició amb la novetat (cristianisme i budisme), i quan aquesta revelació fonamenta una rebel·lió (acció) basada en valors i criteri propi. A la segona part hi ha un segment “Moments místics” sobre la naturalesa de la persona (cos, vida, desig, ment, voluntat i consciència). Entremig s’emet un butlletí informatiu amb incendis a l’Ebre, pobresa a Catalunya i agenda local.

“Si no estàs preparat per rebre la revelació, no la rebràs.”

Idees clau

  • Etimologia i sentit:

- Rebel·lió prové de “bellum” (guerra) i remet a tornar a combatre. - Revelació s’associa a “velum/velare” (vel), com a “des-velar”: allò que es manifesta després d’un treball de segles.

  • Revelació com a coneixement acumulat:

- Al cristianisme, la “revelació” és un cúmul de narracions, lleis i saviesa cribada durant segles. - Es defensa prioritzar aquest llegat sobre ocurrències noves no contrastades.

  • Interioritat i receptivitat:

- La il·luminació és personal, sovint espontània, dependent de l’“estat” del receptor. - El mateix missatge pot ressonar diferent al matí, tarda o nit perquè “tu no ets el mateix”.

  • Tradició vs novetat (cristianisme i budisme):

- Es compara el “bosc” cultural propi (cristià) amb el budista: el missatge propi entra més profund per context i decantació comunitària; l’aliè requereix temps d’assimilació.

  • Del coneixement a la saviesa (aplicacions):

- Metàfores d’“aplicacions” (mòbil/Word): la revelació només transforma si s’aplica a la vida. - Lectures fundacionals (Bíblia, Quixot, Shakespeare) com a fonts de revelació humana.

  • Crida a l’acció: de revelació a rebel·lió:

- Sense principis clars no hi ha rebel·lió; es critica la roda produir–consumir i es demana recuperar valors. - Segment d’opinió polític–social contundent (educació, valors, líders mundials) presentat com a visió personal del convidat.

  • Moments místics (2a hora):

- Distinció entre cos, vida, desig/emocions, ment, i el paper de la voluntat i la consciència. - El “jo” conscient, amb voluntat, és el capità que orienta ment i desitjos; responsabilitat moral dels actes.

Punts destacats per tema

1) Etimologia i valor de la tradició

  • Rebel·lió = bellum (guerra); Revelació = des-velar allò que estava ocult.
  • La revelació cristiana s’entén com a suma filtrada de coneixement col·lectiu; es prefereix aquest mètode sedimentat a novetats no verificades.

2) Com s’experimenta la revelació

  • Intuïció/il·luminació: apareix quan el receptor està preparat; l’efecte depèn del context i l’estat interior.
  • “Relats” i guerres narratives: cadascú opera amb marcs previs; la revelació requereix obertura.

3) Tradició cultural i missatges religiosos

  • El missatge del “propi bosc” (cristianisme) és més assimilable; el budisme pot ser percebut com a melodia agradable que demana temps per calar.
  • Referència a Santa Teresa de Jesús: “Nada te turbe…” com a exemple de saviesa mística.

4) Testimonis i pràctica

  • Experiència budista (Nichiren): respecte interreligiós, revelacions del dia a dia (ajudes inesperades, “angelitos” com a metàfora), i recerca de pau i diàleg.
  • Enric: l’“ànima” de la revelació és fina, subtil; no s’imposa. Exemples en silenci, llocs sagrats, trobades amb mestres.

5) Aplicació pràctica i auto-coneixement

  • Mariano: fer el que funciona; culmina en “coneix-te a tu mateix” (oracle de Delfos).
  • La voluntat domina ment i desig; sense aplicació vital, la revelació queda estèril.

6) De la revelació a la rebel·lió (opinió)

  • Amb principis i valors, cal rebel·lar-se davant dinàmiques degradants (crítica a consumisme i pèrdua de valors).
  • Opinió polèmica sobre educació i qüestions de gènere i mencions a líders polítics com a símptomes del debat cultural.

7) Moments místics – naturalesa humana i responsabilitat

  • No som només cos/vida/desigs/ment: el “jo” conscient i la voluntat en són el nucli director.
  • Clau ètica: responsabilitat de triar (bé/mal; veritat/falsedat).

Butlletí informatiu i agenda

  • Incendis: focus a l’Ebre (Paüls, El Perelló) amb mitjans terrestres i aeris; vent complicat.
  • Pobresa (Càritas): 3 de cada 4 famílies ateses en pobresa severa; pressió de preus alleuja però no reverteix.
  • Agenda local: cinema a la fresca, concerts, talls de carrer, farmàcia de guàrdia.
  • Servei públic: telèfon 112 i banca mòbil per municipis sense oficina.

Cites rellevants

“Les explicacions totes són provisionals… si no s’ens revelen, no hi arribem.”

“La mateixa revelació… al matí et diu una cosa, a la tarda una altra… perquè tu no ets el mateix.”

“Conèixer-te a tu mateix és la suma revelació.”

Seccions de l'episodi

Introducció i presentació

Introducció i presentació

0:00

Salutacions, calor i incendis a l’Ebre. Es presenta el tema del dia: joc entre “revelació” i “rebel·lió” i el convidat Mariano Arnal.

Etimologia i defensa de la revelació com a llegat

Etimologia i defensa de la revelació com a llegat

4:41

Diferència entre rebel·lió (de bellum) i revelació (des-velar). Defensa de la revelació cristiana com a coneixement acumulat i cribat per segles, preferible a novetats aïllades.

Revelació interior, receptivitat i guerres de relat

Revelació interior, receptivitat i guerres de relat

9:22

Enric exposa la revelació com a intuïció personal i subtil; l’efecte depèn de l’estat del receptor. Mariano parla de com els “relats” condicionen, i de la necessitat d’estar obert a rebre.

Peça musical mística: “Nada te turbe” (Santa Teresa)

Peça musical mística: “Nada te turbe” (Santa Teresa)

20:25

Cançó basada en el text de Santa Teresa; referència a la saviesa mística i a l’obertura del coneixement (del ‘vel’ al ‘des-vel’).

Coneixement reservat, iniciació i pregunta oberta

Coneixement reservat, iniciació i pregunta oberta

22:10

Es recorda el caràcter històricament reservat del coneixement (monestirs, iniciacions) i la idea de ‘trencar el vel’. Es dona pas a testimoni personal.

Testimoni budista (Aritz): revelacions del dia a dia

Testimoni budista (Aritz): revelacions del dia a dia

23:20

Pràctica budista Nichiren, respecte interreligiós i revelacions quotidianes com a ‘ajudes’ inesperades; recerca de pau i diàleg.

Interioritat subtil, mestres i llocs sagrats (Enric)

Interioritat subtil, mestres i llocs sagrats (Enric)

26:34

La revelació no s’imposa: silenci, vibració, trobades amb mestres, Pentecost. L’actitud adequada permet captar la ‘fina’ realitat interior que transforma.

Aplicar la revelació: auto-coneixement i voluntat (Mariano)

Aplicar la revelació: auto-coneixement i voluntat (Mariano)

32:30

Fer el que funciona; “coneix-te a tu mateix”. La voluntat governa ment i desig. Sense aplicació vital, la revelació queda estèril (metàfores de mòbil/Word).

Tangent cultural: aprenentatges i identitats

Tangent cultural: aprenentatges i identitats

39:21

Breu digressió sobre diferències d’ensenyament i identitats (exemples esportius a Xile). Imatge de l’“arbre de Déu” amb moltes branques.

De la revelació a la rebel·lió: valors i crida a l’acció

De la revelació a la rebel·lió: valors i crida a l’acció

40:58

Amb principis clars, cal rebel·lar-se davant la roda produir–consumir i la pèrdua de valors. Opinió polèmica sobre educació/gènere i mentions de líders polítics com a part del debat cultural.

Butlletí informatiu i agenda local

Butlletí informatiu i agenda local

52:09

Incendis a Paüls i el Perelló; dades de pobresa (Càritas); agenda de cinema i activitats; serveis públics (112, banca mòbil); espais promocionals de la ràdio.

Moments místics (Francisco): qui som i què no som

Moments místics (Francisco): qui som i què no som

1:01:04

Distinció entre cos, vida, desigs, ment, i el paper rector de voluntat i consciència. El ‘jo’ és el capità del vaixell; responsabilitat dels propis actes.

Peça musical: “¿Por qué tengo miedo?”

Peça musical: “¿Por qué tengo miedo?”

1:08:18

Breu peça espiritual amb la tornada “Si nada es imposible para ti…”. To de confiança i rendició.

Tancament musical i comiat

Tancament musical i comiat

1:08:44

Tram final eminentment musical/ambiental amb repeticions de “Bona nit”, que funciona com a comiat extens del programa.