De tu a tu

En Pier, ens porta cada setmana a una persona convidada i també posa alguns temes musicals. Amb Pere Bergoñón.

Horari d'emissió
Dimarts
16:00 - 17:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Tapissos de Can Samaran i història del tèxtil a Molins de Rei: Jacquard, Club Samarang i memòria obrera

Visió general

Episodi centrat en la memòria tèxtil de Molins de Rei a través del col·leccionisme de tapissos de Can Samaran de Joan Daniel Ferrer, amb passatges musicals i lectures històriques. Es repassen les arrels industrials de la vila, la tecnologia del teler Jacquard, l’arquitectura i l’acció social de la fàbrica, i el paper esportiu del Club Samarang, amb anècdotes que connecten amb Samaranch, el Barça i Kubala.

"Va revolucionar el tèxtil com la impremta": la introducció del sistema Jacquard va transformar la producció de teixits complexos i va obrir el camí a l’automatització i al codi perforat.

Temes principals

  • Exposició i col·lecció de tapissos de Can Samaran

- Joan Daniel Ferrer presenta la seva col·lecció (37 peces) i la motivació emocional darrera l’afició; parla del mercat (peces grans i petites, regals a treballadors) i de noves exposicions.

  • Tecnologia i evolució estètica

- De les limitacions cromàtiques inicials (blanc, negre, ocre, marró) a models més coloristes i moderns d’inspiració francesa, italiana i belga. El sistema Jacquard permet el moviment individual dels fils d’ordit i abarateix costos.

  • Memòria industrial de Molins de Rei

- Paper de Can Malvei i Tèxtils Samarang, S.A.; bombardeig de 1939, expansió fins a 550 treballadors, producció de bànoves, tapissos mecànics i teles per a valencianes.

  • Arquitectura i acció social

- Fàbrica projectada per Joan Gomà Cuevas: façana amb torre-rellotge i cobertes en serra per aprofitar la llum natural. Club Samarang com a centre cultural i esportiu: biblioteca, cinema, filatèlia, bàsquet, patinatge, economat i Casa Cuna (1944).

  • Esport i burgesia

- Connexions de Juan Antonio Samaranch amb el club i el món esportiu; anècdotes sobre Kubala i els vincles de la burgesia catalana amb el Barça i la consolidació de patrimonis.

  • Conservació i logística del col·leccionisme

- Condicions de conservació òptimes (humitat, temperatura, fibres naturals com cotó i llana).

> "La veritat és que produeix estrès" — l’entusiasme per trobar peces i preparar exposicions porta un ritme exigent.

  • Cultura popular i memòria oral

- Cançons: “Les teixidores del Baix Llobregat” i “Avui he tornat (Molins de Rei)”; lectures: “Qui era Jacquard?” i “El tèxtil de Molins de Rei” (Montserrat Bargalló), que fixen context històric i social.

Detalls destacats

  • -
  • Primeres dècades: formats petits i pocs colors per limitacions del Jacquard inicial.
  • -
  • Amb les targetes perforades i, més tard, cintes perforades (codi binari: forat/no forat), s’obre el camí a la computació aplicada al tèxtil.
  • -
  • El Club Samarang publica el butlletí mensual «Ecos de Samarang» i esdevé embrió del Museu Municipal de Molins de Rei.
  • -
  • Reproduccions en tapís d’obres famoses (p. ex., «L’Últim Sopar» de Leonardo), i producció internacional (Sant-Étienne; germans Neiret; Mariano Alonso).

Conclusions

  • Memòria viva: l’episodi rescata la història industrial, social i artística de Molins de Rei a través d’objectes (tapissos), espais (fàbrica i club) i veus (col·leccionista, rapsode, cançons).
  • Clau tecnològica: el Jacquard actua com a vector de modernització, connectant artesania i protoinformàtica.
  • Patrimoni compartit: la col·lecció i les exposicions proposen reconèixer i difondre un art «amagat» que encara emociona la comunitat.

Seccions de l'episodi

Presentació del programa i arrencada de temporada

Presentació del programa i arrencada de temporada

0:00

Obertura de l’espai «De Tu a Tu» i ambient de retorn; Pier marca el to i la proximitat del programa.

Entrada de l’invitat i context inicial

Entrada de l’invitat i context inicial

0:51

Presentació de **Joan Daniel Ferrer** i anècdota sobre el seu nom; introducció al tema central dels tapissos.

Exposició a la Grupa i tapissos de Can Samaran (1933–1975)

Exposició a la Grupa i tapissos de Can Samaran (1933–1975)

1:20

Com neix la idea d’exposar a Molins de Rei, focus en **Can Samaran** i dificultats per obtenir peces de **Can Malvei**; mercat de tapissos (grans/petits, regals a treballadors).

Naixement de l’afició i col·leccionisme

Naixement de l’afició i col·leccionisme

2:31

Record infantil d’un tapís a casa, recuperació de peces i **cerca activa** a través d’anuncis locals; col·leccionar com a passió i no com a negoci.

Exposicions recents i resposta del públic

Exposicions recents i resposta del públic

5:16

Mostres a **Sant Martí de Tous** i **Molins de Rei**; emoció i **memòria obrera** emergent entre visitants, amb anècdotes i llàgrimes.

Altres productes tèxtils: matalassos i valencianes

Altres productes tèxtils: matalassos i valencianes

6:35

No col·lecciona catifes; es destaca la producció de **roba per a matalassos** i **teles de valencianes** a Samaran i Malvei, de **materials nobles** i gran elaboració.

Estils i evolució dels tapissos

Estils i evolució dels tapissos

7:16

De la vida **pagesa** inicial a temes **bucòlics/romàntics** i clàssics, amb **més color i modernitat**; influència francesa, italiana i belga (vegeu catàleg).

Context europeu i arribada del sistema Jacquard

Context europeu i arribada del sistema Jacquard

8:10

A Europa (França, Itàlia, Bèlgica) ja hi havia grans productors; el *Jacquard* arriba aquí més tard, però amb maquinària **més perfeccionada**.

Formats, paletes i limitacions tècniques inicials

Formats, paletes i limitacions tècniques inicials

9:13

Al s. XIX predominaven tapissos **petits** i **pocs colors** (blanc, negre, ocre, marró) per les limitacions del *Jacquard* primerenc.

Il·lusió i estrès del projecte

Il·lusió i estrès del projecte

9:48

La passió per trobar, comprar i difondre peces genera **estrès** i ritme intens: «volies fer més coses, més ràpides…».

La col·lecció i la conservació

La col·lecció i la conservació

10:24

37 tapissos de diversos formats, conservats en **condicions òptimes** (humitat/temperatura) atès que **cotó i llana** són *fibres vives*.

Teixit industrial local i energia hidràulica

Teixit industrial local i energia hidràulica

11:23

Cronologia: **Can Malvei** abans que **Samaran**; ecosistema de fàbriques (Torre Balari, Iborra, Balanzó…) aprofitant el **riu i turbines**.

Cançó: «Les teixidores del Baix Llobregat»

Cançó: «Les teixidores del Baix Llobregat»

12:32

Homenatge musical a les **teixidores** que anaven a la fàbrica en bicicleta; memòria popular del treball tèxtil als anys 60.

Lectura: «Qui era Jacquard i com era el seu sistema?»

Lectura: «Qui era Jacquard i com era el seu sistema?»

17:22

Síntesi històrica del mecanisme *Jacquard*: de **nusos i cordes** a **agulles i ganxos**, **cartrons perforats** i, més endavant, **cintes perforades** (codi binari) fins a l’era **electrònica**; reconeixement de **Napoleó**.

Retrat d’Isabel II i primers tapissos quasi monocroms

Retrat d’Isabel II i primers tapissos quasi monocroms

21:52

Exemple d’obra icònica en seda; es remarca la **simplicitat cromàtica** dels primers tapissos per limitacions tècniques.

Arquitectura de Can Samaran: torre i cobertes en serra

Arquitectura de Can Samaran: torre i cobertes en serra

22:25

Edifici d’aire nord-americà obra de **Joan Gomà Cuevas**; **cobertes dentades** per aprofitar la llum natural i la torre del rellotge com a fita urbana.

Acció social i esportiva: el Club Samarang

Acció social i esportiva: el Club Samarang

24:31

Biblioteca, teatre/cinema, seccions culturals i **pista polivalent** (bàsquet, hoquei, patinatge). La fàbrica com a **centre social** de la vila.

Anècdotes esportives: Samaranch, Kubala i el Barça

Anècdotes esportives: Samaranch, Kubala i el Barça

26:06

Connexions de **Juan Antonio Samaranch** amb el club i la federació esportiva; **arribada de Kubala** a Barcelona i sociabilitat de la **burgesia** catalana.

Materials i tècniques al XIX

Materials i tècniques al XIX

29:22

Predomini de la **seda** i els **cotons** en la producció de l’època; context de la indústria de cederies.

Arrels locals del convidat

Arrels locals del convidat

29:48

Trajecte vital de Joan Daniel Ferrer a **Molins de Rei** (carrer Puigcerdà, escola dels Pares) i estades a Barcelona.

Cançó: «Avui he tornat (Molins de Rei)»

Cançó: «Avui he tornat (Molins de Rei)»

31:34

Peça dedicada a **Molins de Rei**; evocació de la plaça, el campanar i la memòria familiar i veïnal.

Lectura: «El tèxtil de Molins de Rei» (Montserrat Bargalló)

Lectura: «El tèxtil de Molins de Rei» (Montserrat Bargalló)

34:39

Panoràmica històrica: primeres fàbriques, **naixement de Tèxtils Samarang, S.A. (1932)**, bombardeig **(1939)**, **550 treballadors**, productes (bànoves, tapissos, **valencianes**), **expansió internacional**, **Casa Cuna (1944)**, **Club Samarang (1945)**, èxits de **bàsquet** i **origen del Museu Municipal**.

Reaccions i projecte audiovisual

Reaccions i projecte audiovisual

44:27

Valoracions de la lectura amb **Joan Dionís**; proposta d’**audiovisual** amb imatges de tapissos i fotografies històriques per a futures exposicions.

Noves adquisicions i troballes

Noves adquisicions i troballes

45:58

El 90% de peces es localitzen a **Molins de Rei**; contacte amb col·leccionistes d’**Itàlia** que tenien tapissos de Samaran i italians.

Una pintura desitjada: Josep Maria Puvill

Una pintura desitjada: Josep Maria Puvill

46:31

Recerca d’una obra de **Puvill** («Catedral de San Marcos, Venècia») vista en el passat i encara **no localitzada**.

Reproduccions en tapís i xarxes internacionals

Reproduccions en tapís i xarxes internacionals

47:05

Reproduccions de **quadres famosos** (p. ex., «L’Últim Sopar»), retrats de figures públiques i producció vinculada a **Sant-Étienne** (germans **Neiret**) i al pintor **Mariano Alonso**; formats encara **petits** a inicis del XX.

Cloenda i comiat musical

Cloenda i comiat musical

50:39

Agradiments, invitació a tornar i **cançó final** (Francisco) abans del pas a «Notícies en xarxa».