De tu a tu

En Pier, ens porta cada setmana a una persona convidada i també posa alguns temes musicals. Amb Pere Bergoñón.

Horari d'emissió
Dimarts
16:00 - 17:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Eurovisió 68 i nostàlgia melòdica: de Massiel i Cliff Richard a Serrat, Nino Bravo, Rocío Jurado i més

Visió general

Aquest episodi de "De Tu a Tu" amb Pierre és una selecció musical plena de nostàlgia i records personals. El fil conductor arrenca amb Eurovisió 1968 —la victòria de Massiel i el duel amb Cliff Richard— i s’endinsa en la cançó melòdica i el pop romàntic en castellà i català dels 60, 70 i 80. Entre cançó i cançó, Pierre comparteix anècdotes vitals (el servei militar a Maó, els salons de ball del Foment i la Federació, la feina de repassar llibres), teixint memòria col·lectiva i història musical.

Temes principals

  • Eurovisió 1968: Massiel vs. Cliff Richard
  • Massiel triomfa amb "La, la, la", en un context on Serrat havia reclamat cantar en català.
  • Cliff Richard, favorit amb "Congratulations", queda segon.
  • Joan Manuel Serrat
  • La polèmica lingüística i la tria final de Massiel marquen època.
  • Sonoritat i poesia de "Me’n vaig a peu" en català.
  • Nino Bravo
  • "Un beso y una flor" com a himne emotiu d’acomiadament i esperança.
  • Francisco
  • "Latino" i la tradició melòdica dels 80, amb pinzellades familiars i de trajectòria.
  • Rocío Jurado i Rocío Dúrcal
  • Jurado amb el seu primerenc estil folklòric a "Un clavel, un rojo clavel" i records de cinema popular.
  • Dúrcal i la melancolia elegant de "Cómo han pasado los años".
  • Camilo Sesto
  • La passió de "Algo más" i el seu llegat immens malgrat alts i baixos personals.
  • Demis Roussos
  • La dolçor romàntica de "Mañanas de terciopelo" en versió castellana.
  • Engelbert Humperdinck i salons de ball
  • Evocació de Foment i Federació, espais socials i musicals d’una època.
  • Raphael i Salomé
  • Raphael amb "Yo soy aquel", un clàssic d’Eurovisió.
  • Salomé amb "Se’n va anar" (Festival del Mediterráneo, 1963) en català, joia de bolero-pop.

Moments i anècdotes destacats

  • Records de 1968: entre titulars de la victòria de Massiel i una notícia sobre un nen francès desaparegut.
  • Servei militar a Maó (1971): una guàrdia a la Mola, un transistor i el descobriment de Nino Bravo a la ràdio.
  • Salons de ball: el Foment i la Federació com a llocs de trobada, balls i memòria musical.
  • Cinema i cultura popular: Jurado a "Los Guerrilleros" amb Manolo Escobar i la menció de Gracita Morales (gràcies a David).
  • Curiositats de trajectòries: Soledad Miranda, esmentada com a parella promocional de Raphael, i la seva tràgica mort el 1970.

Cites i lletres que ressonen

"Yo soy aquel que por tenerte da la vida..."

"¿Cómo han pasado los años... nuestro amor siguió creciendo y con él nos fue envolviendo."

Clau d’escolta

  • La selecció combina Eurovisió, bolero, ranxeres i cançó melòdica, amb contrast d’idiomes (català i castellà) i èpoques.
  • El relat de Pierre aporta context històric, emoció personal i memòria col·lectiva, fent de cada cançó una postal del temps.

Seccions de l'episodi

Introducció i plantejament de la selecció musical

Introducció i plantejament de la selecció musical

0:00

Obertura del programa i presentació d’una selecció de cançons populars i nostàlgiques.

Massiel — “La, la, la” (Eurovisió 1968)

Massiel — “La, la, la” (Eurovisió 1968)

0:52

Record de la victòria de Massiel; contextualitza el moment i l’impacte mediàtic d’aquell dia.

Cliff Richard — “Congratulations” (Eurovisió 1968)

Cliff Richard — “Congratulations” (Eurovisió 1968)

3:42

El favorit britànic queda segon; evocacions de cinema juvenil i moda del moment.

Joan Manuel Serrat — Controvèrsia i “Me’n vaig a peu”

Joan Manuel Serrat — Controvèrsia i “Me’n vaig a peu”

8:07

La polèmica per voler cantar en català a Eurovisió i l’escolta d’un tema seu en català.

Nino Bravo — “Un beso y una flor” i la Mola (Maó)

Nino Bravo — “Un beso y una flor” i la Mola (Maó)

12:47

Anècdota del servei militar i descoberta de Nino Bravo a la ràdio; cançó icònica d’acomiadament.

Francisco — “Latino”

Francisco — “Latino”

18:33

Retrat del cantant i referències familiars; èxit melòdic dels anys 80.

Rocío Jurado — “Un clavel, un rojo clavel”

Rocío Jurado — “Un clavel, un rojo clavel”

22:48

Primers anys de Jurado, cinema popular i estil folklòric abans del gran esclat comercial.

Rocío Dúrcal — “Cómo han pasado los años”

Rocío Dúrcal — “Cómo han pasado los años”

27:43

Peça melancòlica sobre el pas del temps; fora del seu repertori ranxero més famós.

Camilo Sesto — “Algo más”

Camilo Sesto — “Algo más”

31:53

Èxit romàntic, apunts de trajectòria i llegat musical perdurable.

Demis Roussos — “Mañanas de terciopelo” (versió en castellà)

Demis Roussos — “Mañanas de terciopelo” (versió en castellà)

36:26

Veu dolça i ambient romàntic; pausa publicitària intercalada (“¡Suscríbete!”).

Engelbert Humperdinck i salons de ball (Foment/Federació)

Engelbert Humperdinck i salons de ball (Foment/Federació)

39:54

Evocació del romanticisme de saló i dels espais socials on es ballava.

Records laborals i preludi a Raphael

Records laborals i preludi a Raphael

43:50

Feina de repassar llibres, rumorologia i Soledad Miranda com a referència prèvia a Raphael.

Raphael — “Yo soy aquel” (Eurovisió)

Raphael — “Yo soy aquel” (Eurovisió)

44:48

Clàssic intens i entregat que consolida la figura de Raphael.

Salomé — “Se’n va anar” (1963)

Salomé — “Se’n va anar” (1963)

47:23

Tema en català del Festival del Mediterráneo; bolero-pop emotiu i refinat.

Cloenda del programa

Cloenda del programa

51:06

Comiat i avanços de properes emissions.

Post‑programa: tema final en català i indicatius

Post‑programa: tema final en català i indicatius

51:51

Cua musical (“Sense tu”) i pas a la programació informativa (La ràdio nostra / Notícies en xarxa).