De tu a tu

En Pier, ens porta cada setmana a una persona convidada i també posa alguns temes musicals. Amb Pere Bergoñón.

Horari d'emissió
Dimarts
16:00 - 17:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

De la construcció a l’escenari: Joan Padilla entre Molins de Rei, karaoke, corals i àries d’òpera (Granada, ranxeres i Nino Bravo)

Resum general

Episodi de De Tu a Tu amb Joan Padilla García, un molinenc que explica la seva vida professional a la construcció des dels 12 anys i el seu gir cap a la passió pel cant: des de karaoke i ranxeres fins a àries d’òpera en corals locals. Entre records de Molins de Rei, disciplina apresa als Salesians i una història d’amor que neix al Foment, el Joan comparteix també interpretacions en directe com Granada i Nessun Dorma.

"Jo m’he caracteritzat per cantar cançons: quan més complicades i fortes, millor."

Temes principals

1) Infància, ofici i disciplina

  • Inici al ram de la construcció amb 12 anys a Calvadí (recomanat pel metge per tractar uns tics nerviosos).
  • Tasques de pinxe i manobre: aigua a l’obra, aprenentatge i bassa de calç els diumenges (sense remuneració).
  • Obres a Molins de Rei (fàbriques tèxtils) i rodalia; pas als 17 anys a Núñez i Navarro a Barcelona, on duplica el sou.
  • Valors clau: disciplina, formalitat i tenir paraula.

2) Gir musical: de karaoke a corals

  • Influències familiars: mare amb coples (Concha Piquer) i pare amb veu de baríton (sarsuela i tangos).
  • Explosió musical amb els karaoke (Barcelona, inicis 90): Nino Bravo com a referent.
  • Participació coral: de la històrica Flor de Neu (fins a la pandèmia) a la Coral Cordona (Casal de la Dona).
  • Repertori ampli: ranxeres, pasdobles, pop melòdic, medleys sardanistes, peces en català, castellà, italià i anglès; direcció i arranjaments de Laura Capellà; acompanyament sovint amb acordió.

3) Vida personal i arrelament local

  • Naixement i joventut al carrer Josep Fulqué (Molins de Rei); escola al Liceu Escolar (c. Carril) i als Salesians de Sant Vicenç.
  • Coneix la Montse al Foment (1965); valses, swing i pasdobles com a llenguatge compartit.
  • Cançoner local: peces sobre Molins de Rei i repertori per a residències i bolos.

4) Veu, repertori i preferències

  • Tècnica i gust per peces exigents: ària “Nessun Dorma”, “Va, pensiero”, ranxeres i pasdobles.
  • Ídols i temes favorits: Nino Bravo (Un beso y una flor, Mi tierra, Libre); també Francisco i Juan Bau.
  • Actitud oberta a la interacció: li agrada que el públic balli quan toca música de ball.

Interpretacions en directe (marques de temps)

  • Granada (José Padilla) — 554–780
  • Qué me importa el mundo — 961–1149
  • Yo soy mexicano — 1377–1591
  • Bella enamorada — 1973–2166
  • Nessun Dorma (Puccini, Turandot) — 2910–3041

Moments clau i cites

  • Origen de l’ofici: metge recomana treballar per millorar els nervis; entra de pinxe a Calvadí.
  • “Diumenges gratis” per la bassa de calç com a requisit d’aprenent de paleta.
  • Canvi laboral: de 17 a 35 pessetes/hora en passar a Núñez i Navarro (Plaça Espanya).
  • Escola i valors: Salesians, duresa i disciplina com a eix vital.
  • “La meva dona sempre m’ha acompanyat”: la Montse s’incorpora a cantar a la coral amb ell.
  • Coral Cordona: 36 dones i 3 homes, repertori variat, arranjaments propis i actuacions socials.

Conceptes clau

  • Pinxe (aprendís/ajudant a obra)
  • Bassa de calç (preparació de morter)
  • Psicomotricitat i ritme aplicats al ball/cant
  • Repertori coral: medleys (sardanes, ranxeres), cançó melòdica i popular

Seccions de l'episodi

Obertura del programa i presentació del convidat

Obertura del programa i presentació del convidat

0:00

Introducció a De Tu a Tu, horaris del programa i benvinguda a Joan Padilla García.

Trajectòria a la construcció: dels 12 als 17 i el salt a Barcelona

Trajectòria a la construcció: dels 12 als 17 i el salt a Barcelona

1:00

Inicis com a pinxe i manobre a Calvadí (Molins de Rei), disciplina d’ofici i preparació de bassa de calç en diumenge; obres al teixit tèxtil local; canvi a Núñez i Navarro amb millora salarial i obres a l’entorn de Plaça Espanya.

Transició cap a la música i definició de repertori

Transició cap a la música i definició de repertori

7:31

El Joan explica que li agraden les cançons exigents; cita ranxeres i àries d’òpera (Nessun Dorma, Va pensiero) i introdueix la primera audició.

Interpretació: Granada

Interpretació: Granada

9:14

Primera peça en directe del programa: “Granada”, amb demostració de projecció i lirisme.

Arrels, escola i valors

Arrels, escola i valors

13:04

Naixement al c. Josep Fulqué, vida fins als 24 anys; Liceu Escolar i Salesians de Sant Vicenç; importància de la disciplina, la formalitat i tenir paraula.

Interpretació: Qué me importa el mundo

Interpretació: Qué me importa el mundo

16:01

Segona peça en directe, balada melòdica on destaca el fraseig i el registre líric-popular.

Afició musical, karaoke i primera coral

Afició musical, karaoke i primera coral

19:09

Orígens del cant a casa (Concha Piquer, sarsuela); explosió als karaoke de Barcelona (inicis 90) amb Nino Bravo; la Montse s’hi suma i canten a la Coral Flor de Neu fins a la pandèmia.

Interpretació: Yo soy mexicano

Interpretació: Yo soy mexicano

22:57

Tercera peça en directe, ranxera amb caràcter i orgull, timbre potent i accent rítmic.

La Montse, el Foment i el ball

La Montse, el Foment i el ball

26:40

Com es coneixen (1965) a la pista d’estiu del Foment; vals, swing i pasdoble; anècdotes de l’època i l’acompanyament familiar.

De Flor de Neu a Coral Cordona (preàmbul)

De Flor de Neu a Coral Cordona (preàmbul)

31:56

Tancament de la Flor de Neu per la Covid; contacte amb la presidenta Mercè Boloix i transició cap a la Coral Cordona (Casal de la Dona).

Interpretació: Bella enamorada

Interpretació: Bella enamorada

32:53

Quarta peça en directe, to romàntic i línia melòdica clàssica.

Coral Cordona: composició, repertori i direcció

Coral Cordona: composició, repertori i direcció

36:06

Equilibri de veus (36 dones i 3 homes), direcció i arranjaments de Laura Capellà; repertori variat (José Vélez, Viento del Norte, barreja sardanista, ranxeres) amb acompanyament d’acordió.

Música per ballar i cançó popular

Música per ballar i cançó popular

40:25

Pasdobles i temes per animar el públic (Manolo Escobar, “Cantinera”); visió oberta a que la gent balli durant la interpretació.

En català i altres llengües; cançoner local

En català i altres llengües; cançoner local

42:25

Repertori en català i estranger (fragment de “Guitarra Romana”); cançons sobre Molins de Rei i ús del cançoner local en actuacions fora del municipi.

Preferides del cantant i del públic: Nino Bravo i més

Preferides del cantant i del públic: Nino Bravo i més

45:20

Gustos personals i ressons populars: Nino Bravo (Un beso y una flor, Mi tierra, Libre), Francisco i Juan Bau; llegat i cronologia de Nino Bravo.

Interpretació: Nessun Dorma (Puccini)

Interpretació: Nessun Dorma (Puccini)

48:30

Cinquè moment musical, ària final de Turandot; demostració de potència i aguts sostinguts (Vincerò).

Tancament del programa

Tancament del programa

50:43

Comiat (“Fins demà!”) i pas a continuïtat de graella abans del butlletí de notícies.