De tu a tu

En Pier, ens porta cada setmana a una persona convidada i també posa alguns temes musicals. Amb Pere Bergoñón.

Horari d'emissió
Dimarts
16:00 - 17:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

De “Hacia lo salvaje” a “Il mondo”: Eurovisió 64, bohemia parisenca, Federació Obrera i cites al Zurich

Visió general

Programa conduït per Pere “Pierre” Vergoñón‑Reventós amb un recorregut musical i vital que combina cançons clàssiques i romàntiques, memòria local de Molins de Rei, reflexions sobre la llengua i anècdotes personals.

  • Fil conductor musical: grans veus i melodies en castellà, italià i català, amb parades a Eurovisió i a la cançó d’autor local.
  • Memòria i identitat: records del cinema Savoy, la Federació Obrera i els gegants del poble (Montserrat i Miquel).
  • Reflexions de proximitat: el català i la normalització lingüística, les llistes d’espera sanitàries i una restauració polèmica a Sevilla.
  • Toc personal: anècdotes del mòbil nou i una cita per internet al Cafè Zurich que acaba… al carrer Petritxol amb xocolata i xurros.

“No tenéis ni idea de lo alto que puedo volar.”

“Els gegants ballen i ballen i ballen...”

Temes principals

1) Música i emoció

  • Obertura potent amb Amaral i tancament clàssic amb Jimmy Fontana.
  • Passatge per la bohèmia parisenca (Aznavour), el pop italo‑espanyol (Al Bano), el romanticisme de Demis Roussos i la cançó italiana de Domenico Modugno.
  • Evocació eurovisiva amb Gigliola Cinquetti (1964).
  • Tema propi en català: “El vals del retorn”, una peça narrativa sobre la Federació Obrera i els gegants.

2) Context cultural i memòria local

  • Records del cine Delicias/Savoy i del carrer Carril (etapa com a Carrero Blanco i recuperació del nom).
  • La Federació Obrera: la façana, la rosa esculpida, la lluita de Lluís Pons i el vincle amb els gegants Montserrat i Miquel.

3) Llengua i normalització

  • Defensa d’usar el català: parlar-lo, escriure’l i llegir premsa per guanyar fluïdesa.
  • Reconeixement de les dificultats de qui no va escolaritzar-se en català i del suport de serveis de normalització lingüística.

4) Anècdotes i actualitat

  • Tecnologia quotidiana: el “drama” del mòbil nou i la finestreta de la càmera.
  • Horaris que fallen: migdiada llarga, bus perdut i reprogramació musical sobre la marxa.
  • Cites per internet: trobada al Cafè Zurich i passeig fins al carrer Petritxol; nervis, lavabos i xocolata amb xurros.
  • Sanitat i serveis: llistes d’espera, la cita prèvia i una restauració polèmica vinculada a la Macarena de Sevilla.

Bloc musical destacat

Selecció i moments clau

  • Amaral — “Hacia lo salvaje” (obertura enèrgica).
  • Charles Aznavour — “La bohemia” (versió en castellà): nostàlgia artística de París.
  • Al Bano (sense Romina Power) — “La mañana”: incidència de catàleg i versió només d’ell.
  • Demis Roussos — “Forever and ever” (castellà): romanticisme melòdic.
  • Domenico Modugno — “Dio come ti amo”: context d’Eurovisió i menció de Gigliola Cinquetti.
  • Pere “Pierre” — “El vals del retorn” (en català): Federació Obrera, gegants i memòria col·lectiva.
  • Gigliola Cinquetti — “No tengo edad (Non ho l’età)” (Eurovisió 1964): clàssic adolescent i romàntic.
  • Jimmy Fontana — “Il mondo” (comiat clàssic).

Tancament i invitació

  • Recitals al pati de casa del Pierre (dissabtes, 21:00–24:00 fins a mitjans de setembre): ball en línia, pasdoble, vals, cançons en directe i música de disc.
  • Entrada lliure amb caixa solidària; ambient cordial i porta “ajustada” però oberta a tothom.

Conceptes clau

  • Federació Obrera, normalització lingüística, cita prèvia, memòria local, Eurovisió, bohemia, cites per internet.

Seccions de l'episodi

Presentació del programa

Presentació del programa

0:00

Sintonia i entrada de “De Tu a Tu” amb Pierre.

Introducció i anècdota del mòbil

Introducció i anècdota del mòbil

0:30

Pierre dona pas al primer tema i explica la peripècia amb el mòbil nou i la “finestreta” de la càmera.

Cançó 1 – Amaral: “Hacia lo salvaje”

Cançó 1 – Amaral: “Hacia lo salvaje”

1:37

Obertura musical amb to empoderador i líric.

Transició amb cortinetes (“Fins demà!”)

Transició amb cortinetes (“Fins demà!”)

4:42

Cadenes de cortinetes/jingles que fan de pont entre blocs.

Anècdota: migdiada, bus i canvi de cançó

Anècdota: migdiada, bus i canvi de cançó

9:12

Pierre arriba just, reorganitza el bloc musical i proposa una alternativa.

Cançó 2 – Charles Aznavour: “La bohemia” (castellà)

Cançó 2 – Charles Aznavour: “La bohemia” (castellà)

9:58

Nostàlgia artística del París bohemi.

Cançó 3 – Al Bano (sense Romina Power): “La mañana”

Cançó 3 – Al Bano (sense Romina Power): “La mañana”

14:15

S’emet la versió d’Al Bano; queda pendent la de duet per a la setmana vinent.

Incidència i context d’Aznavour

Incidència i context d’Aznavour

17:25

Pierre explica el problema de catàleg amb Romina i evoca el cantant francès (Aznavour).

Memòria local: Delicias/Savoy i Carrer Carril

Memòria local: Delicias/Savoy i Carrer Carril

18:29

Record del cinema Savoy (abans Delicias) i del canvi temporal de nom del carrer (Carrero Blanco).

Cançó 4 – Demis Roussos: “Forever and ever” (castellà)

Cançó 4 – Demis Roussos: “Forever and ever” (castellà)

19:14

Clàssic romàntic amb to melòdic i cor.

Actualitat: llistes d’espera i restauració de la Macarena

Actualitat: llistes d’espera i restauració de la Macarena

22:45

Reflexió sobre la cita prèvia sanitària i un cas de restauració polèmica a Sevilla.

Context Eurovisiu: Modugno i Gigliola Cinquetti

Context Eurovisiu: Modugno i Gigliola Cinquetti

23:12

Record de Sanremo i Eurovisió 1964, i del debut de Gigliola amb 16 anys.

Cançó 5 – Domenico Modugno: “Dio come ti amo”

Cançó 5 – Domenico Modugno: “Dio come ti amo”

24:16

Interpretació clàssica italiana carregada d’èmfasi romàntic.

Reflexió: el català i la normalització

Reflexió: el català i la normalització

27:40

Importància de parlar, escriure i llegir en català; dificultats generacionals i recursos de normalització.

Context i relat: “El vals del retorn”

Context i relat: “El vals del retorn”

28:57

Introducció a la peça pròpia sobre la Federació Obrera, els gegants i la rosa esculpida; menció de Lluís Pons.

Cançó 6 – Pere “Pierre”: “El vals del retorn” (català)

Cançó 6 – Pere “Pierre”: “El vals del retorn” (català)

31:11

Narrativa musical sobre memòria obrera i festa popular (gegants).

Postcançó: agraïments i anècdotes de gravació

Postcançó: agraïments i anècdotes de gravació

34:04

Debat sobre dir-ne “la federació”, estudi de Sabadell, agraïments a Sergi Pi, colla gegantera i Josep Reventós Cartró.

Cançó 7 – Gigliola Cinquetti: “No tengo edad (Non ho l’età)”

Cançó 7 – Gigliola Cinquetti: “No tengo edad (Non ho l’età)”

35:36

Clàssic eurovisiu de 1964 en castellà.

Anècdota: cita al Cafè Zurich i xocolata a Petritxol

Anècdota: cita al Cafè Zurich i xocolata a Petritxol

38:48

Cita per internet entre nervis i lavabos; passeig fins a les xocolateries; final abrupta de la trobada.

Transició amb cortinetes (“Fins demà!”)

Transició amb cortinetes (“Fins demà!”)

42:41

Nova sèrie de cortinetes abans del tram final.

Tancament i invitació al pati de casa del Pierre

Tancament i invitació al pati de casa del Pierre

46:11

Anunci de recitals de dissabte: ball, cançons, entrada lliure i caixa solidària; benvinguda oberta.

Cançó 8 – Jimmy Fontana: “Il mondo”

Cançó 8 – Jimmy Fontana: “Il mondo”

47:23

Comiat amb un estàndard italià sobre el pas del temps i el moviment constant del món.