27 de Abril de 2018 a les 12:17
L’ajuntament ha donat a conèixer, al ple del dijous 26 d’abril, les queixes, suggeriments, peticions i agraïments que l’any passat s’han fet arribar al consistori. Cada any es reben entre 800 i 900 queixes. El 2017 van ser 895, 42 més que l’any anterior: la majoria són queixes (651), seguit de suggeriments (127) i de peticions d’informació o servei (109). Un 98.75% ja s’han contestat, però un aspecte negatiu és el temps es es triga a contestar: el 2016 es rebia la resposta en una mitjana de 7 dies, i en canvi el 2017 aquest termini s’ha allargat fins els 37 dies. El motiu és que la persona que s’hi dedicava, s’ha jubilat, i no s’ha substituït.
El canal d’entrada de les queixes és principalment la instància, que augmenta respecte a l’any passat. La segueixen a una distància considerable altres vies com el correu electrònic i l’E-tram. Altres mitjans són Ràdio Molins de Rei o la via telefònica.
L’àrea de Sostenibilitat i Territori és la que rep més queixes, suggeriments o peticions, el 63.46%, en total 568. En segon lloc, l’Àrea d’Economia i Serveis Generals amb 124 entrades. Aquestes dues àrees i la d’Alcaldia i l’Àrea de Serveis a les Persones incrementen el total d’entrades, respecte el 2016.
Per temes, via pública és la que s’emporta la majoria de queixes, i després temes de mobilitat i relacionats amb la Guàrdia Urbana
Els barris on hi ha més queixes són el centre vila (222), seguit de El Canal (78), Les Conserves (41) i La Granja (38). Els barris on hi ha hagut una davallada de queixes són la Riera Bonet (44 menys), Riera Nova (17 menys) i La Granja (16 menys). Els barris on han augmentat són el Centre Vila i a L’Àngel. Un total de 243 queixes no fan referència a un barri en concret, sino a temes que afecten tota la vila, en aquest cas també s’ha incrementat en 57 queixes més.
Més queixes a l’App “Cuidem Molins"
El 2015 l’Ajuntament va posar en marxa aquesta aplicació per recollir propostes i queixes en temes com via pública, neteja, parcs i jardins i enllumenat. El 2017 hi va haver 578 incidències. La majoria, un 53%, són per temes de via pública, neteja, un 26% i parcs i jardins un 10%.
El Síndic de Greuges explica les queixes que ha rebut dels vilatans.
L'adjunt del Síndic, Jaume Saura, al costat de l'alcalde va explicar les queixes que han fet els molinencs
Les queixes dels molinencs a la Sindicatura de Greuges
L’adjunt al Síndic de Greuges, Jaume Saura, va explicar al ple, l’informe anual 2017. L’any passat la Sindicatura de Greuges va rebre 98 peticions de persones residents a la vila (30 més que l’any passat): 57 queixes i 41 consultes. Del total, 24 feien referència a l’Ajuntament. Les queixes cap al consistori s’han centrat en l’àmbit de medi ambient i urbanisme (molèsties per sorolls, o estat en què es troben algunes vies públiques) i administració pública i tributs (manca de resposta a instàncies o tractament de la plusvàlua). La vila té més del doble de queixes que altres municipis amb poblacions similars.
El global de queixes i consultes que els molinencs han adreçat al Síndic són principalment per temes de polítiques socials, consum, administració pública i tributs o polítiques territorials, especialment en medi ambient. L’informe del Síndic destaca que “la majoria de queixes i consultes se centren en polítiques socials (34.7%) i de consum (21.4%)” i afegeix que “convé destacar la queixa en què s’expressen possibles actes d’incitació a l’odi i discriminació cap a les persones de religió musulmana residents a Molins de Rei”.