14 de Desembre de 2023 a les 9:47
Ho farà, de moment, durant 12 mesos. L’Ajuntament ara estudia com fer el traspàs de treballadors i de maquinària
Aquest és un servei externalitzat, el presten des de fa sis anys les empreses ASCAN i General de Asfaltos i Servicios (en una unió temporal d'empreses UTE). El servei ha estat problemàtic des del principi perquè l’empresa no ha complert amb el que estipula el contracte i per aquest motiu va ser sancionada per l’Ajuntament. A més, al ple de novembre es va aprovar que de la garantia que van dipositar a l’inici del contracte, uns 377.000 €, l’Ajuntament se'n quedarà 47.000 per reparar els contenidors, cosa que no ha fet l’empresa.
Un operari recull les fulles caigudes al Pg del Terraplè // Pròpia
I a més de problemes pel servei, que ha generat queixes de la població per la brutícia al carrer o als contenidors, l'empresa també ha tingut reiterats conflictes laborals amb els seus treballadors. L’última va ser el passat 1 de desembre, quan un grup de treballadors es va concentrar davant de l’Ajuntament per mostrar el seu malestar perquè no cobren quan toca, l’empresa els paga amb retard i la meitat de la plantilla, 23 treballadors de 46, està de baixa. Ara també pateixen per si se'ls pagarà a temps la gratificació extra de Nadal.
El via crucis del servei
Des del moment de la seva licitació que aquest contracte, el més important de l'Ajuntament de Molins de Rei, (8.401.438,78 € pels primers quatre anys de prestació) ha provocat les reiterades queixes dels grups de la oposició, primer per la seva baixa quantia econòmica i després pel fet d'adjudicar-lo a una empresa sense experiència i que estava en ple procés d'expansió per tot Espanya. Un cop va entrar en funcionament el servei van començar a aparèixer els problemes: no arribava la maquinària nova i es van arribar a veure vehicles amb rotulacions d'altres poblacions de fora de Catalunya prestant servei a la vila; van aparèixer els primers conflictes amb els treballadors, i els contenidors van començar a malmetre's i no es reposaven.
Contenidors de totes les fraccions en mal estat al c.Foment // Pròpia
Els quatre anys de contracte ja s’han acabat i des d’en fa un que estan en pròrroga. Aquesta decisió de prorrogar el contracte a una empresa que havia estat sancionada i que havia incomplert el contracte en nombroses ocasions ja va ser àmpliament criticat per la oposició i l’Ajuntament va dir que estava preparant un nou concurs públic, però de moment no s’ha fet. Segons ha explicat l’Alcalde, l’empresa va dir el mes de juliol que volia marxar i a partir d’estudis tècnics que s’han fet s’ha decidit assignar-li a Molivers, l'empresa municipal de recent creació, la gestió del servei de recollida de deixalles i de neteja dels carrers per 12 mesos. Serà un període on es posarà a prova la capacitat de la jove empresa municipal per assumir un servei tan complex i tan sensible per la ciutadania. Fins ara Molivers ha absorvit el servei de jardineria i manteniment de parcs i també el servei de gestió dels museus de la vila.
Xavi Paz, alcalde de la vila, ha dit què es vol aconseguir amb la mesura:
La previsió de l'Ajuntament és destinar uns 2.8 milions d’euros per la gestió d’un any i la intenció és que Molivers assumeixi el servei el proper gener o a principis de febrer. Queda veure com es produirà el traspàs de treballadors des d'una empresa a una altra, des de la plantilla ja s'han reunit amb l'alcalde i estan a l'espera de conèixer més detalls. També s'ha d'estudiar com es traspassarà la maquinària, en quin estat i què es farà amb la que l'empresa no ha comprat tot i que han passat sis anys des que se li va adjudicar el contracte.