19 de Octubre de 2022 a les 13:38
Es preveu plantar diversos tipus d’arbres i arbustos, un futur carril bici que hauria de tenir continuïtat fins al centre vila, una pèrgola i una cafeteria.
El projecte del nou parc Pont de la Cadena, que actualment està en procés de licitació i que costarà poc més de 2 milions d’euros, pretén canviar per complet la fesomia del parc i del seu entorn i convertir-lo en un espai verd que serà un refugi climàtic i també un lloc de trobada i cohesió social.
El document, al que ha tingut accés Ràdio Molins de Rei, comença ordenant els carrers que delimiten l’àmbit del parc. La majoria seguiran com fins ara, amb aparcaments en bateria als carrers Felip Canalias, Raseta i Canal de la Infanta, on s'instal·laran també 4 punts de recàrrega de vehicles elèctrics, però amb un possible canvi al c.Verge del Pilar, entre Pg Pi i Margall i l’Avda de València. En aquest punt es preveu que els aparcaments siguin en línia, tot i que aquest canvi no es farà en aquesta reforma sinó més endavant.
Futur carril bici
Aquest canvi en els aparcaments del c. Verge del Pilar esta motivat per la proposta d’un carril bici que uniria els dos boscos urbans de la vila, el parc Pont de la Cadena i la Plaça de l’Ú d’octubre de 2017. De moment, el primer tram es farà aprofitant la reforma del parc del barri del canal i més endavant es veurà si acaba fent-se la resta de carril fins al centre vila.
Vista en planta on es pot observar el tram de carril bici al límit esquerra del parc (pintat en color gris fosc).
Refugi climàtic i punt de trobada
Actualment, el parc Pont de la Cadena, segons s’explica en un document previ a la licitació del projecte, és un espai infrautilitzat, gran part de la seva extensió és una pista asfaltada o de sauló i només hi ha algunes palmeres (moltes han mort o estan malaltes), pocs arbres, cap arbust, ni gespa. El que es pretén és convertir-lo en un bosc urbà, com la nova plaça de l’Ú d’octubre de 2017 (de fet comparteixen una de les arquitectes responsables, Pepa Moran). Tindrà un drenatge sostenible que permetrà que l'aigua de pluja s'infiltri a la capa freàtica i a la vegada hidrati totes les espècies vegetals del parc, i serà també un refugi climàtic perquè la vegetació i la humitat faran de reguladors naturals de la temperatura en les èpoques de més calor.
Vista frontal on s'observa el centre del parc, amb la pèrgola.
Una alta vista del centre del parc, enfocada des del c.Canal de la Infanta.
També es preveu, a la part central del parc, la construcció d’una gran pèrgola per a la realització d’activitats. Es plantaran cinc o més espècies noves d’arbrat, entre elles tres de fruiters, com pruneres i catorze o més espècies arbustives mediterrànies, com la salvia. Això es complementarà amb prats herbacis per generar un ambient fresc i ombrívol a l’estiu, amb clarianes als prats on s'ubicaran els jocs infantils. El projecte contempla mantenir algunes de les espècies d’arbres que hi ha, com les palmeres i altres arbres ja plantats.
Una nova cafeteria, però ni rastre del trambaix
Una altra de les novetats que incorporarà aquest espai és una cafeteria, que s'alimentarà amb plaques fotovoltaiques, com ja n'hi ha a molts parcs d’altres poblacions i que seria la primera en un parc públic de Molins de Rei.
Pel que fa a la reivindicació històrica de l’arribada del trambaix, una de les propostes era que tingués una parada al c.Raseta, però en aquest projecte no es menciona cap adequació ni reserva d’espai. L’única referència al pas del tramvia es pot veure en una de les simulacions de com serà l’espai, tot i que el pas del tramvia no apareix al c. Raseta, sinó pel c. Canal de la Infanta.
Simulació on s'observa el subsol i el drenatge, sorprenentment apareix el trambaix a la dreta, passant pel c.Canal de la infanta
Segons l’AMB, els treballs de construcció començaran l’agost del 2023 i s’allargaran fins l’abril de 2024. El projecte té un cost de 2.063.555,00 € iva inclòs, dels quals l’AMB a través del PSA (Pla de Sostenibilitat Ambiental) en finança 1.506.351,03€ i l’Ajuntament 557.203,97€.