1 de Agost de 2025 a les 10:39
L’Ajuntament també ha donat les dades de les queixes que ha rebut directament i ha destacat que ha reduït el temps de resposta.
Ahir dijous es va fer un ple extraordinari per donar a conèixer tant les dades de l’Ajuntament sobre les queixes i suggeriments que s’han rebut, com les queixes que els vilatans han traslladat a la Sindicatura de Greuges.
Més queixes a la Sindicatura
El passat 2024 la Síndica de Greuges ha rebut 87 queixes i 54 consultes, en total 141 peticions, el que suposa 58 més que l’any anterior i gairebé el doble de la mitjana catalana.
A diferència de les dades generals de la Sindicatura (on predominen les queixes en polítiques socials), el consum i les polítiques territorials són els principals motius de queixa a la vila, en concret en medi ambient, mobilitat i transports. Del total de queixes, n’hi ha 20 que afecten a l’Ajuntament de Molins de Rei, també en temes de medi ambient, urbanisme, mobilitat i transports. Un altre dels àmbits amb més queixes i consultes són el de les polítiques socials, que inclou temes com habitatge, educació, infància i adolescència, salut i serveis socials.
Del total de 87 queixes, el 34% s’han dirigit a la Generalitat, el 46% a l’Ajuntament i el 2,4% a empreses que presten serveis bàsics, com llum, gas o telefonia.
Jordi Palou, adjunt de la Síndica.
Queixes directes a l’Ajuntament
El 2024 el Consistori va rebre 713 entrades, nou més que el 2023. La majoria són queixes i s’han fet mitjançant diferents canals. El principal, l’eTram, per Internet, amb 471 en total, i és la instància electrònica la via més utilitzada. En segon lloc, es consolida l’espai “Preguntes a l’Alcalde”, de Ràdio Molins de Rei, amb 148 queixes, i en tercer lloc, hi ha la instància presencial. L’Ajuntament ha contestat totes les demandes i ho ha fet amb un termini mitjà de 14 dies naturals, el que suposa que s’ha reduït el temps de resposta un 79%.
Per àrees, la que han rebut més queixes és la de Sostenibilitat i Territori, amb 458 queixes, que inclou la neteja, la via pública, la jardineria o la mobilitat; en segon lloc l’Àrea de Serveis a les Persones, amb 129 peticions, que té àrees com els Serveis Socials o Educació, i en tercer lloc Alcaldia, amb 93 demandes, on hi ha enquadrada, per exemple, la Guàrdia Urbana.
Per barris el que més queixes i suggeriments ha fet arribar al consistori és el Centre Vila (112), El Canal (73) i Bonavista-El Mas Font dels Casats (55).
Nova aplicació SOM MOLINS
Des del passat mes de febrer que funciona l’app Som Molins, una nova eina per gestionar les incidències i el sistema de queixes a la via pública i que substitueix a l’antiga Cuidem Molins. És un canal unidireccional, es pot consultar l’estat de la incidència, però la resposta als tràmits que es facin i la resolució de les incidències arriben a través d’un altre canal, com el correu electrònic.
A l’aplicació de l'Ajuntament s’hi poden trobar també temes d’actualitat amb notícies, agenda d’activitats, informació del temps, farmàcies de guàrdia, telèfons d’interès, veure els talls de carrer que hi ha programats o els serveis com la recollida de voluminosos. També s’hi poden iniciar tràmits, demanar subvencions o fer inscripcions per activitats. Hi ha més serveis que a l’anterior aplicació, “Cuidem Molins” com connexió amb les xarxes socials de l’ajuntament, amb el web municipal, o es poden fer consultes i enquestes. També es pot visualitzar el balcó de la vila o connectar amb el web de ràdio molins.
El 2024 encara funcionava l’APP Cuidem Molins i es van rebre 327 entrades a través d’aquesta aplicació, una xifra inferior a les d’anys anteriors. Els temes que van suposar més queixes són via pública, neteja i parcs i jardins,
Segons explica l’Ajuntament, la ciutadania no ha utilitzat tant aquesta aplicació per les limitacions en les funcions del programari i la manca de gestió eficient per part d’alguns dels actors implicats, i per això s’ha decidit canviar d’aplicatiu. Amb la nova APP Som Molins, que té un apartat per fer arribar incidències de la via pública, s’espera fer una gestió més directa, àgil i eficient d’aquests temes.